Právě v době, kdy probíhá nejtěžší závod světa Rally Dakar, někteří z nás dostávají chuť prožít také své vlastní dobrodružství. Jako amatér navíc máte několik možností se takových menších dálkových rally zúčastnit. Jediné co tedy zbývá, je dobře vybrat stroj, který vás doveze do cílové rovinky. A my vám představíme hned několik možností koupě nové rallyové motorky v roce 2023.
Tovární týmy staví pro své jezdce ideální stroje, které odolají velké porci náročných kilometrů a nebudou příliš těžké. Nejčastěji se tedy na trhu setkáme s jednoválci o obsahu 450ccm. K dispozici jsou ale i vyšší kubatury, které si můžete přizpůsobit. V poslední době je navíc o tyto stroje mezi běžnými smrtelníky stále větší zájem.
KTM rally replica
Nejznámější replika dakarského speciálu nese oranžovou vlajku a je zásadně inspirována svou úspěšnou dakarskou matkou. Podvozek je vybaven vzadu plně nastavitelným tlumičem WP XACT PRO, vpředu pak najdeme vidlice WP XACT PRO 48 mm s uzavřenou patronou (Cone Valve). Dále je motocykl vybaven prémiovým výfukem Akrapovič. Převodovka má stejné převodové poměry jako vítězné stroje Rally Dakar včetně povrchové úpravy kvůli životnosti. Dále je vybavena systémem řízení motoru Keihin pro okamžitou odezvu a konzistentní výkon. Příhradový rám je vyroben z chrom-molybdenové oceli kvůli váze a jeho součástí je zadní nádrž o objemu 16l, dohromady pak pojme motocykl palivo o objemu 33 litrů. Součástí motocyklu je karbonová věž s aerodynamickým plexi štítkem. Replica je každý rok vyráběna v limitovaném množství (70ks) a její cena se pohybuje kolem 26.000 EUR.
GASGAS RX 450F replica
Jedná se o stroj z valné většiny sestaven ze stejných komponentů jako vítězný stroj Sama Sunderlanda v Rally Dakar 2022. A protože už nějakou dobu patří GASGAS pod oranžového giganta, není překvapením, že zde není oproti KTM zásadní rozdíl. Nicméně my malý rozdíl nacházíme u uváděného objemu nádrže - 35 L ve prospěch španěla, což by znamenalo, že se jim povedlo některou z nádrží přifouknout o dva litry oproti KTM. Limitované množství a cena je totožná jako u KTM tedy 26.000 EUR pro 70ks. Více v článku zde
Fantic 450 XEF Rally
Fantic přišel se svou sériovou rallyovkou odvozenou od Yamahy již loni. Zakoupit ji lze ve dvou verzích a to XEF RALLY a XEF RALLY FACTORY v limitovaném množství 50ks. Oba motocykly vycházejí ze své dakarské sestry, kterou vede jezdec Franco Picca. Limitovaná verze FACTORY vychází plně ze závodního kusu a je oproti základní vybavena věží přizpůsobenou na papírové roadbooky s tripmasterem, extra chladičem oleje, větším olejovým filtrem a vlastním hydraulickým tlumičem řízení. Dále je vybaven lehkým výfukem značky Arrow a plně nastavitelnými tlumiči KYB. Cena XEF Rally je 399.900 a verze FACTORY pak 589.000 Kč. Více v článku zde
Kove 450 Rally
Kove 450 Rally není žádná rychlokvaška. Její výrobce ji intenzivně testuje již třetím rokem a nyní, zdá se, je ta správná doba motocykl poslat mezi lid. Bude prodávána ve dvou specifikacích a to Kove 450 Rally a 450 Rally PRO, přičemž první z nich bude mít homologaci na silnici a druhá nikoliv. 450 Rally bude vybavena u nás doslova neznámým podvozkem YU-AN, který bude o 50mm nižší než vyšší verze PRO. Ta nebude mít ke svému závodnímu bratru příliš daleko a bude vybavena o něco silnější motorem (místo 52 bude koní 54). Dále by měla být osazena kvalitnějším podvozkem KYB, tlumičem řízení Scott, tripmastery a elektronickým roadbookem. Kove, nebo někde také známé jako Colove letos nasadil tři motocykly i do rally Dakar a zdá se, že tříleté testování spolehlivosti se vyplatilo. Po devíti etapách jedou stále všechny tři stroje. Více v článku zde
AJP PR7 650 Rally
Adventure bike připravený jak na rally, tak na cestování. Uvnitř stroje bije motor původně z Husqvarny TE 630 poupravený pro provoz v PR7, vyráběný v italské továrně SWM. Vpředu najdeme plně stavitelnou vidlici Sachs 48mm a vzadu plně stavitelný centrální tlumič Sachs s nádobkou piggyback. Stroj je ve standartu vybavený krytem motoru, navigačním přístrojem s Android systémem, kokpitem, držáky a kryty páček. Takto vybavený stroj můžete zakoupit za 297.800 Kč. Více ve starším článku zde
NÁZEV | OBJEM MOTORU | VÝKON | SUCHÁ HMOTNOST | PŘEVODOVKA | OBJEM NÁDRŽÍ | PODVOZEK | CENA |
KTM rally replica | 450 ccm | neuvádí se | 139 kg | 6st | 33 litrů | WP XACT PRO | 650.000 Kč |
GASGAS RX 450F | 450 ccm | neuvádí se | 139 kg | 6st | 35 litrů | WP XACT PRO | 650.000 Kč |
Fantic 450 XEF RALLY FACTORY | 450 ccm | neuvádí se | 140 kg | 5st | 30 litrů | KYB | 589.000 Kč |
Fantic 450 XEF RALLY | 450 ccm | neuvádí se | 140 kg | 5st | 30 litrů | KYB | 399.900 Kč |
Kove 450 Rally | 450 ccm | 52 kW | 155 kg | 6st | 30 litrů | YU-AN | 230.000 Kč |
Kove 450 Rally Pro | 450 ccm | 54 kW | 155 kg | 6st | 30 litrů | KYB | 340.000 Kč |
AJP PR7 650 Rally | 650 ccm | 45,5 kW | 145 kg | 6st | 19 litrů | Sachs | 297.800 Kč |
HQ / KTM / GG - 701, 690, 700 | 693 ccm | 55 kW | 146 kg | 6st | 13,5 litru | WP XPLOR | 291.900 Kč |
KTM 690 / Husqvarna 701 / GASGAS ES700
Ano zase jedná velká, "oranžová" rodinka. Byť tyto stroje nejsou ze série vybaveny rallyovým kokpitem a dalšími doplňky, lze si je k obrazu svému lehce dokoupit. Na výběr je několik výrobců, kteří se kokpity a přídavnými nádržemi zabývají, u nás např. firma Rade Garage. Takže ze skromných 13,5 litru se lze velmi snadno dostat na 20 litrů paliva a více, před sebe lze dostat plnohodnotný kokpit a stroj osadit vším, co je pro absolvování nějaké rally potřeba. Výkon motoru je 55 kW, suchá hmotnost 146 kg. Podvozek je pak stavitelný WP XPLOR. Stroj v plné rally výbavě pořídíte do 400.000 Kč. Více v článku zde
Za zmínku také stojí další motocykly jako třeba Yamaha Ténéré 700, nebo Aprilia Tuareg, které by se mohly svým zevnějškem do této kategorie také hlásit. Nicméně jsou v nich aplikovány dvouválce a jejich váha tak výrazně převyšuje hodnoty výše zmíněných, že jsme je ve vší úctě k uživateli ani nezmiňovali. Co ale zmínit lze, jsou výrobci neprodukčních rallyových strojů, které se účastní, či účastnili Dakaru třeba jako Yamaha, která dříve repliku uvedla, ale v sérii následně nepokračovala a nyní už se z Dakaru stáhla zcela. Dále je to např. Rieju, Hero, Sherco a Honda, kde se můžeme jen domnívat a možná doufat, že se někdy produkčního rallyového stroje z jejich továrny dočkáme.