V srpnu jsme avizovali podzimní příchod cestovního motocyklu od Morbidelli s označením T1002VX. Ten nakonec dorazil do naší redakce koncem září. A tak hurá do sedla.
Už na první pohled je jasné, že do rukou se mi dostal masivní kousek motocyklu, na kterém opravdu nelze nalézt nic nepovedeného. Pěkné linie, souměrná světla, která dodávají motocyklu až živý výraz a především to véčko v srdci - to jsou všechno věci, které oku opravdu lahodí. Motocykl působí masivním dojmem i díky zpracování. Ten se dostaví silněji když se snažíte tuhle kámošku vycukat z přeplněné garáže. Nicméně v jízdě se hmota stává velmi dobře ovladatelnou a pocit těžkopádnosti zde určitě nehledejte.
Posez je pohodlný, motorka stabilní i v nízkých rychlostech a motor je kultivovaný - pravda, že na mě možná až příliš. Nicméně to vnímám jako neduh většiny produkovaných Euro5 motorů. Naše první kilometry vedou přes Ještěd, kde jinde lépe prověřit obratnost a jistotu. Silnice už začínají být sice studené a na Téčku máme nazuté kompromisní pneumatiky připravené zdolat i nějakou tu lehkou šotolinku, ale motorka se rozhodně nedrží stranou. Vedení do zatáček je příjemné a motocykl reaguje velmi svižně na změny přenosu váhy jezdce. Po seznámení přichází rychlé náklony utaženějších zatáček a já stále neslyším hlásič, takže rezerva tam stále je, což je dáno i vysoce postavenými stupačkami.
Co mě u chodu motoru trochu překvapuje je, že pocitově nepoznávám, kdy se motorka už pohybuje v červeném spektru otáček, to poznám pouze s padnutím výkonu v omezovači. Tam kde jiné motorky burácí, Morbidelli točí až trochu s otravným ledovým klidem. V celém spektru pak není znatelný významný nástup výkonu, prostě je to trochu nuda a působí to lenivě. Pokud se ale vžiji do kůže začátečníka, není to zas tak dávno, co jsem jím byla, pak je to vlastně vítaná vlastnost.
Antihoppingová spojka zajišťuje absolutně sametové změny kvaltů, jak nahoru tak dolů. To je mi příjemné a stejně tak by bylo i případnému spolujezdci, díky čemuž eliminujete nechtěné klování do helmy, za které mě jako batůžek kdysi plísnili. Štítek mi přišel dostatečný a i při vyšších rychlostech mě dostatečně chránil od proudu větru, to platí i o kapotáži, kdy jsem cítila i dobře chráněná kolena. Při vyšších přesouvacích rychlostech pak motorka drží pěkně stopu, neuskakuje, nevlní se a nevyrábí ani žádná jiná negativní chování.
Motocykl je vybaven brzdným systém od J.Juan, vepředu s dvěma plovoucími kotouči, nicméně pocitově se mi zdály brzdy poněkud vlažnější, resp. je třeba na zastavení této masy vyvinout více síly, než na co jsou jemné ženské ručky zvyklé. Ale ruku na srdce, v poslední době jsem neseděla na motorkách na kterých by byl nástup brzdné síly o několik řádů jinde a mohla jsem tak porovnat zda je to výrazně horší, nebo lepší. To mohu posoudit až u motorek u kterých majitel zásah do brzdné sestavy pak provedl sám od sebe a nasadil např. nadstandardní Brembo monoblocky. Motocykl je dále vybaven nadstardním ABS Pro tzv. náklonovým ABS, které zajišťuje stabilní brzdění v zatáčkách.
Morbidelli T1002VX - písmeno X na konci označení přidává modelu offroadový potenciál. Je jasné, že s ním nejspíš nepojedete Erzbergrodeo, ale 19" vyplétaná kola, kryt motoru, padací rámy a kryty rukou vám umožní si zkrátit cesty přes kdejakou lehkou nezpevněnou cestu a to navíc v celku důstojně. Zaujmout postoj lze hladce a komfortně, bez toho aniž by se vám motocykl zdál mezi koleny příliš korpulentní. Tlumiče odvádí svou práci nad očekávání dobře a široká řídítka poskytují v pozici dostatek komfortu. Motorka na volných kamínkách neuskakuje, drží stopu a její, na silnici možná trochu nudný projev motoru, je na šotolině velmi příjemný a poskytuje tak jezdci dostatek jistoty.
Výbava Morbidelli v rámci komfortu a elektroniky také stojí za zmínku. Začneme tlačítky, která jsou podsvícená a nabízejí možnost vstupu do menu, výběru jízdního režimu, zapínání a vypínání výhřevu rukojetí a zadku. Jo čtete správně v sérii je motorka vybavená elektronickým teplíčkem a vzhledem k tomu v jaké období jsem se na ní kolem Ještědu vozila jsem si tyhle fjůčurky docela dost oblíbila. Mínusem pak shledávám nemožnost přepnutí palivové mapy za jízdy. Domnívám se, že je to kvůli režimu offroad, ve kterém lze vybrat vypnutí ABS, ale i tak - nešlo to nějak obejít?
Téčko je vybaveno elektronickým měřičem tlaku pneumatik, hodnoty pak promítá na displej. Dle výrobce by měl být také model vybaven pokročilou mobilní aplikací Morbidelli Connect. "Díky vestavěnému připojení 4G mají uživatelé přístup k celé řadě informací v reálném čase, včetně přesné polohy motocyklu, statistik výkonu, historie jízd a bezpečnostních upozornění. Kromě toho aplikace Morbidelli Connect nabízí možnost nastavit připomenutí údržby, přijímat oznámení o jakémkoli neoprávněném pohybu motocyklu a sdílet trasy s ostatními uživateli aplikace Morbidelli Connect. Tato funkce rovněž umožňuje sledování v případě ztráty nebo krádeže, čímž poskytuje jezdcům další úroveň bezpečnosti a klidu." U této testovací verze ale prozatím nebyl aktivován, tudíž nedovedeme náležitě posoudit jeho funkci.
A závěrem trochu těch informací z rodného listu. Na štítku je uvedeno MBP Moto s.r.l. a podle VIN je opravdu jeho rodištěm Itálie, nicméně zvídavějším neunikají konsekvence, tak se noří hlouběji, kde lze dohledat výrobce motoru, kterým je GAOKIN. Ano sice Asie, ale tahle fabrika je jednou z nejrychleji se rozvíjejících fabrik na tomto kontinentu a pyšní se (podle sebe) vysokou spolehlivostí, inovací a trvanlivostí. To ovšem můžeme zatím směle potvrdit, protože GAOKIN je i výrobcem agregátu v našem Brixtonu Crossfire 500XC, který nás již tři roky soustavného ježdění nestojí víc než pohonné hmoty a olej v předepsaných servisních intervalech. Nikde žádné průsaky, ani jiné libůstky na které už jsou např. majitelé některých oranžových motorek už tak nějak zvyklí.
Za zapůjčení motocyklu děkujeme firmě NEVIMA GROUP s.r.o., která je výhradním dovozcem značky Morbidelli. Motocykl se aktuálně v ČR prodává za cenu 254.990 Kč a to včetně sady hliníkových kufrů s držáky.
+ kvalita zpracování + design + komfortní funkce + výbava + jízdní vlastnosti
- nemožnost přepínání map během jízdy - křivka průběhu motoru |