Hondě se nedá upřít fakt, že své nemalé vydělané peníze umí reinvestovat do vývoje a prozkoumávání neprošlapaných cestiček. A často do čeho se pustí, nezůstane jen na papíře, ale uvede to v život. Ne jinak by tomu mohlo být i představeného konceptu přeplňovaného tříválce, protože....

...při bližším prozkoumání celého motoru narážíme na několik nesporných a zajímavých faktů:

  1. Vývoj nového motoru stojí neskutečné množství peněz, tím spíš, pokud je to tříválec, není odkud brát komponenty a ty se musí prostě nechat vyrobit
  2. Při pohledu na motor a komponenty kolem je zřejmé, že to není nic co by vylezlo z 3D tiskárny a komponenty celého motoru vypadají, jako by byly tlakově lity z hliníku - tak jak se to dělá v sériové produkci
  3. Pokud jsou jednotlivé části tlakově odlité, již pro ně existují formy a tudíž existuje konkrétní technologický výrobní postup pro (sériovou?) výrobu

tuh2

Proč turbo přeplňování?

Tak jak jsou výrobci vozidel nuceni snižovat emise, jsou nuceni snižovat tření motoru. Nejsnažší cesta je snížit počet válců (downsizing) a objemu motoru (nižší styčné třecí plochy). S tím jde ovšem dolů výkon a tak jako v případě automobilů, kde je výkon často nazpátek nahoněn turbem, turbem je ho možné nahnat nazpátek i u motocyklů. Jak to? Jednoduše - do válců stříkáme víc paliva.

Aby byl benzín dobře a efektivně spalován, musí být namíchán se vzduchem v takzvaném stochiometrickém poměru. Tento poměr definuje ideální množství vzduchu vůči benzínu a je 14,7:1. A nebo prostě cca kolem (některé stroje jezdí v takzvaném chudém režimu, kdy je poměr třeba 15:1). Pokud chceme vyšší výkon, tak musíme do válců prostě nalít víc benzínu. Ten aby ale hořel efektivně, musí mít vyšší množství vzduchu a ten se prostě do válců musí natlačit pod tlakem. Kompresorem, nebo turbodmychadlem.

tuh3

Motocyklová turbo éra osmdesátých let

V osmdesátých letech minulého století přišlo na trh několik motocyklů přeplňovaných turbem. Jak rychle přišly, tak rychle odešly. Do soutěže o nejlepší sériový turbo motocykl se zapojili všichni čtyři japonští výrobci. Honda s motocykly CX500/650, Kawasaki s GPz750 Turbo, Suzuki s XN85 a Yamaha s XJ650 Turbo. Tyto karburátorem plněné turbo motocykly byly přezdívány "widowmakers" (stroje které dělaly z žen vdovy). Důvod byl na svou dobu jasný - příliš mnoho výkonu v nejasnou chvíli, protože motory trpěly takzvaným turbo lagem. Nejely, nejely a najednou jely jak zběsilé. K tomu když si přičteme někdejší mizerné brzdy a měkké rámy, umrlec a vdova byly na světě.

tuh4

Ke konci éry někdejších turbo motocyklů přispěl zejména fakt, že byly drahé, těžké a než si koupit drahou turbo 650-tku, zákazníkům přišlo lepší si koupit levnější litr, který byl ve výsledku stejně výkonný jako přeplňovaná 650 a navíc netrpěl turbo-lagem.

tuh1

Výhody elektrického přeplňování

Ale zpátky k prototypu Honda. Ten má turbo poháněné elektromotorem. Ten na rozdíl od turba roztáčeného výfukovými plyny dokáže dodat konstantní tlak vzduchu. A zejména tlak i v nulových otáčkách motoru. Z toho těžily třeba některé vozy Formule 1, nebo ho používají i některé lodní výkonné (závodní) motory. Honda implementovala již v minulosti elektrická turba do závodních vozů Honda NSX. Potýkalo se s nimi i Mitsubishi, které tehdy říkalo, že elektro turbo dokáže roztočit na 90% svých maximálních otáček (cca 200 tis otáček za minutu) za 0,3 sekundy.

Což sebou samozřejmě nese určité nároky na chlazení. Elektrický motor tohoto prototypu by měl mít příkon 1700 wattů a proto, jak je vidno, má turbo na sobě přípravu na vodní chlazení. 1700 wattů pak bude muset dodat elektrický alternátor, což není žádný problém.

tuh6

Elektricky přeplňovaný tříválcový motor Honda ve fázi prototypu

Vyobrazený motor by měl mít objem 850 kubíků. Dva válce má vpředu, jeden válec vzadu. Proč ho Honda koncipovala takto? Zřejmě proto, aby byl výsledný motocykl štíhlý a obratný a aby Honda centralizovala hmotu do těžiště stroje. Pokud porovnáme motor třeba s tříválcem Yamaha MT-09 s podobným objemem, elektricky turbo přeplňovaný motor Hondy by při tlaku 0,5 baru dával výkon 180 koní. A to vážně nezní vůbec špatně.

tuh5

Vzhledem k tomu že je turbo roztáčené elektronicky, tak by dokonce bylo možné variabilně měnit jeho plnící tlak, následný výkon motoru a jeho charakter. A to by se velmi hodilo různým jízdním módům a režimům.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Kdy bude?

Tak to vážně nevíme. Honda hovoří o tom, že na prototypu se stále pracuje. Vzhledem k tomu jak motor vypadá to ovšem vypadá, že by to nemuselo moc dlouho trvat a motoru bychom se mohli dočkat v sériové produkci tak za 3-4 roky.