Šéf technické skupiny Piaggio Group se rozpovídal o technických detailech nového motoru V85.
Moto Guzzi V85 se stala vítězem hlasování laické veřejnosti na veletrhu EICMA 2017 a tak se k ní vztahují veliká očekávání. A těší se také veliké pozornosti. Proto se k jejím detailům vyjádřil Antonio Cappellini - osoba číslo jedna v designu Piaggio Group.
Motor V85 se výrazně liší od motorů V7 a V9. Není to jen rozdíl ve vrtání a zdvihu pístů, změn uvnitř motoru je celá plejáda. Začínáme titanovými ventily, které váží polovinu toho co ocelové. Jejich nižší setrvačné síly přinášejí vyšší nárůst otáček a výkonu. Aby byla směs lépe živena, došlo ke zvýšení průměru škrtící klapky z 38mm na 52mm. Ta je ovládána skrze ride-by-wire přes několik různých palivových map. Tato nová škrtící klapka má také na svědomí inovovanou kontrolu trakce, která bude zabírat jemněji, než zabíralo dříve používané vypínání zapalování.
Kliková skříň není mokrá jako u V7/V9, ale polosuchá. K mazání slouží nyní dvě olejová čerpadla. Jedno je tlakové a druhé sací. V motoru V7 byl olej posílán na vrch hlavy, odkud stékal zpět dolů do motoru. U V85 je olejový okruh nucený skrze ona dvě čerpadla. Výsledkem je lepší chlazení oleje a do značné míry oddělení mazání od kliky, kde panují veliké tlaky od pístů. Těmito tlaky byl olej zbytečně zahříván.
Válce stále disponují dvouventilovou technikou. Přesto motor splňuje Euro4 a bude splňovat i Euro5. Disponuje výkonem 80 koní, což je krásný posun oproti 55 koní u motoru V9. Pomáhá tomu i nová kliková hřídel, která je z pevnějších materiálů a tudíž může být lehčí. Lehčí jsou taktéž všechny ostatní hřídele v motoru a převodovce a společně s ostatními změnami se ušetřilo téměř 30% hmotnosti na vnitřním vybavení motoru. Tato lehčí vnitřní výbava motoru také přispěla k výraznému snížení vibrací a k ustálené křivce kroutícího momentu, která je od nějakých 3400 otáček zcela rovná.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Karter motoru je zcela nový. Je robustnější, protože sám motor bude nosnou součástí rámu. Celý komplet i s malým rámem dosáhne výborné tuhosti, porovnatelné s modelem Stelvio 1200. Výkonově sice nebude moct V85 konkurovat Stelviu 1200, ale V85 bude lehčí a poměr výkon/hmotnost bude na úrovni 800ccm konkurence.
Motor Moto Guzzi V85 má opět suchou spojku. Volič převodů byl přepracován, takže již nebude slyšet klasické klapání při provozu na neutrál. Na kardanový křídel byl namontován silentblok, aby záběr byl měkčí. Motor jako takový nebude prodáván v různých výkonových verzích. Je koncipován na svůj výkon 80 koní a s tím bude montován. Je ovšem již dnes jasné, že se motor V85 objeví i v dalších segmentech, přičemž na silniční verzi se již pracuje. Bude to nová verze motocyklů řady V9?
Na nefinálním prototypu se ukazuje to, co jsme psali v našem dřívějším článku. Že se na EICMA ukázala motorka jaká by mohla být, nikoliv jaká doopravdy bude. Do centra pozornosti se dostaly brzdy Brembo M50 a podvozek Öhlins, kteréž se oba komponenty dostaly na novém prototypu do cenouvě rozumnějších hranic. Vpředu se zabydlely brzdové třmeny Brembo P4.34, přední tlumiče Marzocchi a zadní tlumič Sachs. Na EICMA prototypu byly světla, LCD a plexi štítek ukotveny v brýlím řízení. Nyní jsou světla, LCD a plexi nezávisle ukotvené přímo na rámu a proto došlo k přidání masivního lešení, které toto všechno drží. To se pozitivně projevilo na ovladatelnosti, zejména při rychlejších změnách směru.