Nedávno jsme psali o elektrické MX motorce, která slibuje celodenní výdrž, nebo výdrž v závodě odpovídající klasické MX motorce. Zákazníci na to očividně slyší, protože Stark spustil objednávkový systém a objednávky si nestačí zapisovat.
Již v minulém článku jsme psali co se míní pod pojmem celodenní výdrž. Není to využívání maximálního potenciálu 80 koní, ale takové to enduro žbrblání po kopcích. Pro motokrosové jezdce je zřejmě důležitější fakt, že Stark Varg by měl vydržet na jedno nabití objet celý jeden klasický MX závod. Což je pro lecjakého hobíka mnohem více, než vydrží jeho ruce.
Během 24 hodin přišlo více než 1000 objednávek a pro Stark tak příslib obratu více než 12 milionů dolarů. Zákazníci si ovšem budou muset ještě počkat, protože Varg by měl být sériově dodáván až od března 2023. Do té doby Stark bude budovat infrastrukturu pro jeho výrobu. 1000 objednávek za 24 hodin (a 1000 zaplacených záloh) je natolik vysoké číslo, že Stark jistě najde vhodné financování pro svůj rozvoj.
Stark Varg je elektrický motokrosový stroj, který díky elektronice umí simulovat více než 100 jízdních režimů. Můžete si tak navolit charakter Pionýra, nebo také (nadneseně) Hayabusy. Můžete si ho nastavit hodného, zlého, ucukaného, nevychovaného, podle toho jaký motocykl chcete simulovat. Můžete také simulovat chování čtyřtaktu, nebo také dvoutaktu. Předprodukční fotografie ukazuj model se spojkovou páčkou, nebo také bez spojky. Možná bude více variant stroje.
Zajištění nízké hmotnosti bylo dosaženo pomocí rámu v kombinaci karbonu a leteckého hliníku, ve kterém je vložena baterie o hmotnosti 32 kilogramů, která poskytuje energii o kapacitě 6kWh. I s touto baterií váží motocykl rozumných 110 kilogramů. Což je o 11 kilogramů více, než je minimální povolená hmotnost MX motocyklů podle regulí FIM. Motocyklů s prázdnou nádrží, které plně natankované mohou vážit kolem 105 kg.
Nejzajímavější je ovšem výdrž baterie. U ní deklaruje výrobce "celodenní výdrž" při enduro ježdění. Fakticky je to 6 hodin jízdy, což by mohlo odpovídat zhruba takovému tomu dennímu výletu, pokud do něj nebudete započítávat soustavnou rekultivaci drážek v příkrých výjezdech. Dle výrobce, hustota energie v baterii dostačuje běžnému motokrosovému závodu na plný plyn, odpovídající nádrži paliva motocyklu o objemu motoru 450 kubíků. Nabití baterie trvá 2 hodiny.
Stark hovoří o svém pohonu, že byl vyroben pomocí pokročilých technologií a technologických postupů, třeba jako je uspořádání článků baterie do struktury včelí plástve, kdy je každý článek napřímo připojen skrze stěnu bateriového obalu, který je vzduchem chlazený a nevyžaduje přídavné vodní chlazení, jako tomu je u jiných elektrických motocyklů. Tím, že kolem pohonu byly eliminovány zbytné komponenty bylo dosaženo nízké hmotnosti motocyklu.
Je zřejmé, že na motocyklu chybí chladiče, vodní okruh a samozřejmě airbox. Absence těchto jinak nezbytných komponent dopomohla doladit ergonomii, kdy jednotlivé komponenty na sebe navazují v čistých liniích. V jiných oblastech se Stark "nesnažil znovuobjevit kolo" a použil osvědčené kvalitní komponenty, jako je třeba podvozek KYB. Ten má dráhy odpružení 310 milimetrů a výrobce nabízí jeho nastavení pomocí různých pružin, aby odpovídal jezdcům od 65 do 100 kilogramů hmotnosti. Specifikovat si můžete také zadní kolo. Tedy buď 18-palcové pro enduro, tak 19-palcové pro motokros.
Cena motocyklu je 11900 €, což by už mohlo začínat odpovídat konvenčním MX a enduro motocyklům. První kusy by se měly dostat k zákazníkům v září 2022 a sériová výroba by se měla rozjet v březnu 2023. Nabízí se porovnání s Altou. Alta byla o dimenzi lepší elektro enduro, než je nyní KTM E-XC. VARG ji přesto překonává jak výkonem (Alta měla kolem 50 koní), tak nižší hmotností. Nehledě na cenu, kdy by měl být zhruba o polovinu levnější.