Dvě události se udály za branami značky Ducati, které, ačkoliv by se mohlo zdát že spolu souvisí, spolu nesouvisí vůbec.

Nedávno jsme psali o možnosti, že Ducati vstoupí do světového seriálu motokrosových motocyklů a ono se to během několika dnů potvrdilo i oficiální cestou. Do emailu nám přistála tisková zpráva, která oficiálně oznamuje, že na motokrosové motorce Ducati již po dva roky pracuje a blíží se čas jejího uvedení.

V promo videu toho (podobně jako po nějakou dobu i Triumph) mnoho neodhaluje. Motokrosový motocykl oblečený do jednoduchých černých plastů se míhá po obrazovce tak, aby z něj bylo odhaleno co nejméně. Co ovšem odhalené bude, stroj s motorem o objemu 450 ccm, na veletrhu EICMA již za týden.

Vývoj lehkých jednoválců u Ducati šel i do další fáze, protože hned druhý den nato byl oficiálně představen motor Superquadro Mono. Jednoválcový motor má desmodromický rozvod a při objemu 658 ccm poskytuje výkon homologovaných 77,5 koní při 10250 otáčkách. A nebo 85 koní s otevřeným závodním výfukem a sáním. Nutno říci, že nynější Superquadro Mono není prvním takto výkonným motem od Ducati. Již v roce 1995 jeden čas Ducati vyráběla jednoválcový motor o objemu 550 kubíků, který dával 75 koní. Bylo jich ovšem vyrobeno pouhých 65 kusů a byly použity pro závodní stroje.

Motor Ducati 660 Superquadro Mono by se měl ukázal v několika strojích. Jako první byl spatřen stroj typu supermoto a Ducati otevřeně hovoří o tom, že by se vedle tohoto stroje měla objevit i varianta s 21-palcovým předním kolem, tudíž přímá konkurence pro KTM 690/ Husqvarna 701 jak ve verzi supermoto, tak pro verzi enduro. Tudíž motor pro civilní použití, jehož olejový interval je stanoven na 15000 kilometrů a interval seřízení ventilových vůlí na 30000 kilometrů.

Na první pohled je zřejmé, že motor je top-end konstrukce. Využívá některých komponent z Panigale 1290, jako je třeba píst o průměru 116 milimetru, titanové sací a ocelové výfukové ventily a spoustu dalších interních komponent. Oproti Panigale 1290 má Superquadro 660 vyšší zdvih pístu a to o 14 milimetrů. Což je oproti největšímu rivalovi (KTM 690) stále o téměř 18 milimetrů méně, což znamená, že motor Ducati bude sice značně točivější, techničtějším jezdcům by ale oproti KTM 690 mohlo chybět trochu točivého momentu v nízkých otáčkách.

Ducati dává maximální točivý moment 63 Nm oproti 73 Nm u KTM.

Nakonec je úplně irelevantní, jestli bude motor Ducati lepší či horší. Z dostupných informací je jasné že motor jako takový bude technický mastrštych. A zejména svěží vítr v naprosto ustálených vodách "velkých" a hlavně lehkých jednoválcových strojů. KTM se svým modelem 690 je jako jednorožec a pohledem do ceníků oranžových motocyklů si je toho vědoma. Zákazníci potřebují konkurenci jako prase drbání a Ducati ji co nevidět přinese. A my se budeme moc těšit.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Z aktuálních materiálů Ducati vyplývá, že s oběma stroji, tedy motokrosovým speciálem i s jednoválvám supermotardem s novým 658 ccm motorem bychom se měli setkat na nejbližším veletrhu EICMA, který začíná již 7. listopadu v Miláně. A redakce Motosvěta bude při tom.