Triumph se pouští do vývojového projektu TE-1, který má na trh přinést elektrický motocykl z Hinckley.

Kdo včera četl naší úvahu o rozdělení jednotlivých motorkářů, musí uznat, že zejména úvodní část má něco do sebe. Je to jako s kotoučovými brzdami - i po jejich nasazení se ještě několik let trápili vývojáři s bubnovými, protože kotoučům nevěřili. Kotouče měly nižší účinnost a špinily se, což snižovalo jejich efektivitu. Nebo když přišly do endura a motokrosu první čtyřtaktní motorky. Všichni jim věštili krátkou životnost a přitom jsou na tratích už 30 let. Podobně je to s elektrickými motorkami. Ruku na srdce - jsme staří a zahledění do minulosti. Neradi opouštíme zajeté zvyklosti, protože vzpomínáme na staré dobré časy.

trifa1

Ale dejte mi někdo pod zadek motorku co dobře pojede pojede, bude mít dojezd 1000 kilometrů na jedno nabití a bude stát méně než motorka se spalovacím motorem. Do toho bude mít servisní interval 50 tis. km (jen pro výměnu řetězu) a cesta z Prahy do Alp mě vyjde na 100 korun. Vezmu ji všemi deseti a celou nostalgii hodím za hlavu. Stejně tak to udělají naše děti. Děti, které vyrůstaly s mobilem v ruce, obklopeny internetem, elektroautomobily a všudepřítomným online světem. Tyhle děti nad drahým, hlučným, smradlavým spalovacím motorem náročným na údržbu mávnou rukou.

Triumph se před několika měsíci ptal svých zákazníků, jestli by si koupili elektrickou motoru. Výsledek byl tristní, protože téměř 90% stávajících zákazníků elektrického Triumpha odmítlo. Co lze v tomto výzkumu ale předpovědět? Ohromný potenciál. Triumph prodal za rok 2018 téměř 65000 motocyklů. 10% zákazníků by si koupilo elektrického Triumpha již dnes? To je potenciál prodeje více než 6000 strojů ročně již v roce nula. A to je důvod, proč došlo k rozhodnutí, že započne s vývojem. Ten má probíhat během dvou let a aby šel rychleji, přizvala si anglická firma ke spolupráci studenty z University of Warwick, společnost Integral Powertrain Ltd a Williams Advanced Engineering. Což jsou jedenjak druhý samá zvučná jména, za kterými stojí lidé, kteří nestojí na začátku, ale s elektropohony mají již bohaté zkušenosti.

typo20Koncept elektrické Daytony z roku 2012

Triumph Motorcycles je zadavatelem projektu, který je mimochodem z části financován Britským Ministerstvem obchodu energetiky a průmyslových strategií. Triumph bude menežovat celý projekt a bude příjemcem výsledku vývoje. Do projektu přinese rám, podvozek, brzdy a věškeré know-how, které se netýká elektrického pohonu.

Williams Advanced Engineering vyvine baterii a integrační proces baterie dovnitř motocyklu, včetně nabíjecího a vybíjecího managementu, s čímž má mimochodem bohaté zkušenosti u Formule 1 a Formule E.

Integral Powertrain má za úkol vyvinout a vyrobit motor a křemíkový invertor, které mají být integrální součástí v jednom balení.

WMG, University of Warwick má provést expertízy elektrifikace sítě, budoucích vizí a přínos tohoto výzkumu a vývoje pro ostatní odvětví Britského průmyslu.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Triumph samozřejmě ví, že je pozadu. Elektrické motocykly již všichni vyvíjejí a většina výrobců je před spuštěním výroby. Co nevidět by měla spustit výrobu Ducati, japonská čtyřka kolaboruje spolu a do vývoje lejí ohromné prostředky, mimoto že skupují konkurenci, která jim předá know-how. Koncern Piaggio už začal prodávat první elekrtickou Vespu, od které to je jen krůček k větším motocyklům a to ani nemluvíme o Harley Davidsonu, který se připravuje na prodeje svého Livewire. BMW elektrické skůtry prodává už nějakou dobu a lze věřit tomu že integrace do motocyklů je i u nich na pořadu dne. Proto do celého projektu Triumph přitáhl zvučná jména a vládní financování, které by mu mělo do dvou let přinést motocykl na kolech, připravený k prodeji.