Poté co přišly některé evropské prémiové značky ve svých motocyklech s integrovanými radary, čeká se na odpověď Japonců. Kawasaki kopíruje, ale Honda by mohla jít zcela jinou cestou. Namísto radaru si patentuje kamerový systém.

Nedávno jsme se mohli na populárních serverech dočíst, že výrobce automobilů Tesla upouští od radarů, lidarů a obecně od mikrovlnných technologií a většinu funkcí toho "co má automobil vidět" svěřuje digitálním kamerám.

S podobným principem nyní přichází i Honda, která hovoří o tom, že co by měl vidět člověk, co bude vidět motocykl. Nové funkce by měly zajišťovat adaptivní tempomat a varování před blížícím se střetem. A v budoucnu možná díky softwarovým aktualizacím i více.

Na přiložených patentových výkresech je vidno, že Honda pod přední světla své Africy Twin integruje kamerový modul se stereoskopickým viděním, který má pro výpočetní systém pořizovat 3D scénu před motocyklem. Nasnímaný obraz má být odesílán do integrované řídící jednotky, která z něj bude pomocí systémů umělé inteligence a strojového učení vytvářet digitální scénu a z ní věštit budoucnost.

Podle patentů, očima Hondy budou běžné "smartphonové" senzory, tedy klasické CMOS či CCD čipy. Ty mají oproti radarům nesporné výhody - vidí vizuálně to, co vidí i jezdec, tedy například i semafory, či blinkry vozidel před motocyklem. Nabízí se tedy otázka, který systém bude lepší. Odpověď je jednoduchá - nejlepší systém je ten, který kombinuje více technologií. Radar zase oproti kamerám "vidí" i ve zhoršených světelných podmínkách, nebo lépe funguje i když je zašpiněn.

Ideálně by bylo kombinovat kamery s lidarem, který využívá laserových svazků, které mapují scénu do 3D modelu. jenže lidar je zase pro účely motocyklu příliš veliký, pokud se bavíme o "dospělém" lidaru a nikoliv o hračce, která je integrovaná například v posledních dvou generacích iPhone. 

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Řešení Hondy může být nakonec přece jen kombinované. Je možné, že malý lidar než žádný a lidar se s kamerama může vhodně doplňovat. Nákresy hovoří tak, jakoby řešení bylo již hotové a je již i hotová konstrukce do stávající Africy Twin. Nákresy totiž ukazují ukotvení, včetně odolnosti proti vibracím. Tedy řešení, které by se již velmi brzy mohlo objevit v praxi.