Husqvarna dnes oficiálně představila své největší inovované cestovní enduro, kterému přidala citelnou dávku adventure potenciálu.

Norden 901 byl coby protoyp poprvé představen v roce 2019. Na začátku roku 2021 byl spatřen ve dvou iteracích - jako cestovněji pojatý polykač kilometrů a jako adventure motocykl s vyššími zdvihy odpružení a tehdy i s vysokým blatníkem, viz. foto níže. Již tehdy bylo zřejmé, že Norden přijde ve dvou variantách, podobně jako tomu je i u mateřské KTM 890 Adventure, která je dodávána také v silniční a enduro verzi.

Na podzim 2021 byl Norden představen oficiálně a to v oné cestovnější-silniční variantě s podvozkem WP Apex. Téměř 1,5 roku trvalo, než se nasytil trh zájemců, kteří nyní mohou přezbrojit na vyspělejší variantu s podvozkem WP XPLOR, tedy podvozkem s vyššími zdvihy a nastavením vhodnějším do terénu.

Zásadní změnou nového Nordena Expedition jsou tedy tlumiče, které mimo endurového naladění mají vyšší zdvihy odpružení - 240 milimetrů na předním i na zadním kole, což je o 20, respektive o 25 milimetrů výše, než u původního Nordena. A větší průměr - 48 milimetrů oproti původním 43. Zvýšení zadního tlumiče o 5 milimetrů více než předního lehce pozměnilo geometrii a Norden Expedition by měl být lehce ovladatelnější při prudších změnách směru.

Druhou zásadní změnou je rozměrnější a odolnější kryt motoru, který je vyšší jak před motorem, tak kolem spodních laloků nádrží a značně účinněji je chrání v případě pádu motocyklu v terénu. Přední vyšší část zcela zakrývá výfukové svody a již se tak nebude stávat, že si jezdec nahází předním kolem bahno mezi motor a kryt motoru.

Třetí změnou je vyšší přední plexi, které má jednak ostřeji tvarovanou odtokovou hranu, ale zejména má v sobě otvor pro proudění vzduchu, čímž by se měl trochu srovnat tlak vzduchu před a za plexisklem, což by se mělo pozitivně projevit v potlačení nežádoucích turbulencí. Norden Expedition je nově standardně vybaven čtvrtým jízdním režimem Explorer, který byl u původního Nordena pouze za příplatek. Ostatní technikálie zůstaly nezměněny a pokud vás to zajímá, doporučujeme si přečíst náš předchozí článek:

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nová Husqvarna 901 Norden Expedition je o 10,5 kilogramů těžší než silniční verze Nordenu. Je to ovšem způsobeno zejména tím, že na trh přichází již vybavena dvojicí cestovních měkkých tašek a jejich držáků. Něco navíc bude jistě vážit i rozměrnější a pevnější kryt motoru. 901 Norden již také zná českou cenu, která je 416 tis. Kč.