Husqvarna byla v rámci koncernu Pierer Mobility (pod křídly KTM) vždy považována za výstavní skříň technologií. Což se před několika lety začalo pomalu měnit a zákazníkům začala docházet trpělivost. Proto se Husqvarna vrátí na začátek.
KTM moc dobře vidí, jak se vyvíjí trh enduro motocyklů. Zatímco si Husqvarnu po léta hýčkala a udělala z ní výstavní skříň svých technologií, před dvěma lety ji začal koncern osazovat komponenty značky Braktec, které uvedly tisíce majitelů v rozčarování. Což mohl být jedním z důvodů, proč v roce 2023 prodala Husqvarna o téměř 1,2% méně motocyklů méně, zatímco ostatní výrobci raketově rostli.
Pro Husqvarnu to byla studená sprcha, protože ta byla zvyklá po celou dekádu růst dvoucifernými čísly a nyní přišel propad prodejů. Evropa sice ještě (setrvačností?) rostla o 7,7 procenta, ovšem ani to Husqvarnu nespasilo. Zákazníci z celého světa dali vědět KTM svůj názor.
Značka Braktec započala svůj život v roce 2012, když španělský výrobce J.Juan odkoupil výrobce brzd AJP. Ty byly často k vidění na maloobjemových strojích, na šlapačkách a na enduro motocyklech. J.Juan s nimi vytvořil novou značku Braktec, která se specializovala právě na tento segment motocyklů. A svou nosnou značku J.Juan směřoval na motocykly a také na špičkové komponenty pro závodní auta.
V roce 2020 ovšem chytlo Brembo investiční slinu a začalo masivně skupovat konkurenci, k čemuž ji dopomohly evropské (ne)regulační orgány. Již dříve spolklo AP Racing, poté výrobce destiček SBS, výrobce kol Marchesini, výrobce brzdových kotoučů Breco a v roce 2021 koupilo za cca 1,8 miliardy Kč celou firmu J.Juan, čímž mu spadl do klína i Braktec.
Toho využila KTM, která cca rok před tím koupila 60% GasGasu a hledala všemožné způsoby, jak vyrábět enduro motocykly této značky levněji. Jedním z úsporných opatření bylo osazení GasGasů hydraulikou Braktec, na které udělalo Brembo lepší cenu. Komponent to nebylo málo. Dva třmeny a čtyři pumpy znamenaly pro KTM úsporu jistě v několika desítkách euro. Jenže... on ten Braktec nefungoval tak skvěle jako Brembo. U levného GasGasu, který se profiluje jako značka pro mladou generaci mu to bylo shovívavě prominuto. U Husqvarny ovšem ne.
V roce 2020 kdy končil byznys model jménem Covid-19 začali lidé zase více a více jezdit a více a více objednávat enduro motorky. Tolik, že Brembo nestíhalo vyrábět a dodávat, což KTM (Pierer Mobility) vyřešil tak, že levné Braktecy začal osazovat i do někdejší vlajkové lodi - do motocyklů Husqvarna. A tam šeredně narazila. Zákazníci si to (za tu cenu) už nenechali líbit a Husqvarnu potrestali poohlédnutím se u jiných výrobců.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Pierer Mobilty (alias KTM) tak v roce 2025 udělá reparát a motocykly Husqvarna opět vrátí k Brembu. Bude to tedy přední i zadní třmen, přední a zadní brzdová pumpa, spojková pumpa a spodní hydraulický váleček. A marketingové oddělení hovoří o tom, že "z důvodu zlepšení výkonu a spolehlivosti každého našeho stroje".
Změn bude v Husqvarně 2025 víc a zde máme stručný sumář:
- Nové vysoce výkonné hydraulické spojkové a brzdové systémy Brembo
- Nová grafika inspirovaná Švédskem
- Přepracovaná odlévaná hliníková kyvka, pro optimální tuhost a zlepšuje odolnost řetězového vodítka
- Tlačítko start/stop orientované na závody
- Plasty se specificky upravenou ergonomií pro lepší ovládání
- Hydroformovaný rám z chrom-molybdenové oceli navržený pro jemně vyladěné chování proti pohupování
- Vysoce výkonné GSK kotouče poskytují vynikající brzdný výkon
- Vstřikování paliva Throttle Body Injection (TBI) u dvoutaktních motorů zajišťuje špičkový výkon a ovladatelnost
- Modely FE 250 a FE 350 poháněné inovovanými DOHC motory pro špičkový točivý moment a maximální výkon
- Quickshifter zajišťuje plynulé řazení na čtyřtaktních modelech, i při vysokém zatížení
- Hybridní konstrukce podsedlového rámu z hliníku a polyamidu poskytuje specificky vypočítanou tuhost a pokročilou odolnost
- Přední vidlice WP XACT Closed Cartridge nabízejí progresivní tlumení a předvídatelné ovládání
- Zadní tlumič WP XACT obsahuje hlavní píst optimalizovaný pomocí výpočetní dynamiky tekutin (CFD) s možností nastavení bez potřeby nářadí
- Multifunkční přepínač Map Select ovládá Quickshifter a Traction Control na čtyřtaktních modelech
- Offroad Control Unit (OCU) pro výjimečnou spolehlivost a uživatelsky přívětivou servisovatelnost elektroniky
- Vysoce výkonné LED světlomety pro výjimečný světelný výkon
- Prémiová řídítka ProTaper a rukojeti ODI
- Elektrický start napájený lehkou Li-Ion 2,0 Ah baterií u všech modelů