Jawa jde ve šlépějích mnoha jiných značek. Nechává manuální práci na někom jiném a ze světové produkce si vyzobává produkty, které se hodí do jejího portfolia. Ze čtyř produktů, které Jawa prodává jsou aktuálně 3 vyrobeny jinými výrobci. A Jawa si je případně designově doladí podle svého. K těmto třem motocyklům by se měl přidat čtvrtý.
Slovo MĚL je zde na místě. Protože tento článek je z ranku těch, kdy "jedna paní povídala". Informace, že Jawa by měla tento motocykl uvést na trh se k nám ale dostala hned ze dvou zdrojů a nakonec, nepostrádá svou logiku.
Jak by mohla Jawa 500 Scrambler vypadat
Můžeme se vrátit do srpna loňského roku, kdy Jawa přivedla na český trh cestovní enduro RVM 500 by Jawa. Situace na světovém trhu je taková, že není problém si koupit jakýkoliv motocykl. Problém spočívá v možnosti ho vůbec prodávat v Evropě, která je prolezlá nařízeními, normami, příkazy a zákazy.
K nim, když se přiřadí evropské byrokratické peklo, nakonec vám nepřijde divné, že stroj, který se vyrábí na druhé straně světa v přepočtu za 60 tisíc korun, v Evropě stojí klidně i trojnásobek. Jednak chce dovozce aby se mu zaplatily lidé, kteří po dlouhé měsíce plavali proti proudu, aby motocykl vůbec mohli postavit "na papíry", za druhé musíte zaplatit frontu darmožroutů, kdy každý s nataženou rukou stojí, tu kvůli dovozním clům, tuhle kvůli spotřebním daním a vůbec bysme se nedivili, že do ceny stroje hovoří i umoření statisícových a možná i milionových úplatků červy prolezlému státnímu aparátu.
Do celkové ceny aktuálně také citelně promlouvá cena dopravy. Kdy kontejner motorek stojí namísto dřívě běžných 1500 dolarů rovnou 10000. Rejdaři využívají uzavřené nebe, neschopnost železniční dopravy a jakožto monopolní dopravci se nestydí vyšroubovat ceny klidně i k desetinásobku. Výsledek? Třeba Jawa 300 CL, která se v Indii prodává v přepočtu kolem 55000 Kč, v České republice se prodává doslova za trojnásobek. Máte pocit že si Česká Jawa mastí kapsy? Nikoliv. Česká Jawa je až ten poslední, kdo na stroji vydělává.
Aby tento proces byl co nejméně časově i finančně bolestivý, vstoupila již předloni česká Jawa do jednání s Jawou argentinskou. Respektive s firmou RVM, která pod licencí značky Jawa na jihoamerickém trhu prodává brandované motocykly několika ODM výrobců. Mezi nimi je i firma Tibet Everest Colove Motorcycles, která v centrální Číně vyrábí motocykly "velkého objemu", jak prohlašuje. Je to cestovní enduro Colove 500X, které se dá v České republice koupit jako "RVM 500 by Jawa"
Argentinská RVM si nechala u výrobce tento motocykl upravit tak, aby splňoval argentinské předpisy. A od nich to už není tak daleko pro splnění těch evropských. Proto se RVM 500 by Jawa objevila na našem trhu. Týnecká Jawa se strojem proplavala bramborovou kaší proti proudu a protlačila stroj až do prodeje. A hurá - Colove prodává i další stroj. A tím je model Neo Scrambler. Motocykl, který BY SE MĚL prodávat i jako JAWA.
Neo Scrambler ZF500 je totiž postaven na stejném základě jako již dovážené cestovní enduro RVM 500 by Jawa. Má stejný rám, stejný motor, v určité edici i stejný podvozek a mnoho shodných dílů. Colove ho vyrábí ve třech variantách. Je to jednak model City, který stojí na litých kolech 18 a 17". S nenastavitelným odpružením 170 mm pro přední a 155 mm pro zadní kolo. Tlumiče jsou vlastní konstrukce a výroby. Z výroby je motorka postavena na pneumatikách Timsun a je bržděna brzdovými třmeny taktéž vlastní výroby.
Potom je to střed nabídky - model Scrambler, který litá kola mění za dráty vyplétaná, s bezdušovými ráfky o průměru 18 a 17". Ten je již osazen podvozkem japonské Kayaby, s dráhami odpružení 195 mm vpředu a 155 mm vzadu. Vpředu je stroj bržděn japonskými dvoupístkovými brzdovými třmeny Nissin. Z výroby je osazen pneumatikami Pirelli MT60RS.
Vrcholný model je Scrambler Wild. Ten má taktéž vyplétaná kola, s průměrem 19 a 17". Odpružení Kayaba je částečně nastavitelné a je na něm možné měnit předpětí pružení a útlum kola - o dráhách 200 a 195 milimetrů, pro přední a zadní kolo. Z výroby je osazen pneumatikami Pirelli Rally STR a pod motorem má bytelnější šusplech pro ochranu proti kamenům.
Stroje mají dle druhu podvozku světlou výšku 180-210 milimetrů a výšku sedla 790-820 mm. Vybaveny jsou dvoukanálovým ABS systémem, který se skrze třmeny zakusuje do předních plovoucích kotoučů o průměru 298 mm a zadního kotouče o průměru 240 mm. Motor ZF267MR dodává společnost Loncin (ta, která mimo jiné ročně vyrobí téměř 40000 motorů pro BMW). Jedná se o řadový dvouválcový čtyřtakt o objemu 471 kubíků, který v případě Scrambleru dává nejvyšší výkon 35kW při 8500 otáčkách. A maximální kroutící moment 43Nm při 6500 otáčkách. Motor je plněn vstřikováním značky Bosch. Stroje jsou osazeny palivovou nádrží o kapacitě 18 litrů a plně natankované váží 183 - 187 kilogramů.
Jestli a kdy se bude tento stroj u nás prodávat je tedy stále ve hvězdách. Indicie a zákulisní informace napovídají že k tomu dojde. Pokud k tomu opravdu dojde, bude to nepochybně velmi pěkný prodejní artikl. Design nepokrytě čerpá z toho nejhezčího, na čem může oko spočinout. Motocykl je směsicí designu Hondy CB650R, s prvky Ducati Scrambler, BMW Nine-T a celé je to zabalené do balíčku podobného Benelli Leoncino Trail. Na oko dává na odiv ve svém segmentu unikátní jednostrannou kyvnou vidlici a zadní kolo, které je na něm ukotveno centrální maticí.
Kolik by mohl Neo Scrambler (RVM Scrambler by Jawa) stát? V prodeji jsou tři varianty. Cenu můžeme odhadnout ve spojitosti s cenou výše uvedeného cestovního endura. V závislosti na modelu (City, Scrambler, Scrambler Wild) by se mohla pohybovat od 160 do 180 tis. Kč.