Kawasaki umístila Ninju 400 na vrchol lehkých sportovních motocyklů. Šla postupnými kroky, od 250 přes 300 ccm až po současný vrchol své lehkonohé nabídky.

Přidaných 103 ccm je na stroji náležitě cítit. A není to jen vyšší objem, je to také oproti starší sestře nižší hmotnost, která akceleruje stroj do vyššího levelu ovladatelnosti a rychlosti. Nový sexy styling a vyšší výkony se nepodepisují na ceně, protože Kawasaki se chce pohybovat v podobných cenových relacích jako předchozí třístovka.

Zvýšení objemu motoru bylo jasným krokem - proti KTM RC390 nebo Yamaze R3 stará třístovková Ninja trochu pokulhávala. Nová čtyřstovka si bere korunu zpět a stává se tak nejlepším lehkým sportovním mototocyklem pro začínající jezdce.


 

Jak bylo psáno, motor nabral mezigeneračně úctyhodnou várku kubíků. Vrtání a zdvih šly nahoru na 70,0 x 51,8, přičemž i kompresní poměr se zdvihl z 10,6:1 na 11,5:1. Nový vyšší objem motoru si vyžádal nové větší sání (31,8mm), lehčí kliku, lehčí vačky, nové sací i výfukové ventily i lehčí písty, které jsou nyní odspodu chlazeny olejovými tryskami.

 

Celý motor je potom nepatrně nižší a těžiště má posunuté více dopředu. I přes 33% nárůst objemu je motor stejně veliký jako původní třístovka. Redesignováno bylo i sání, takže vstup vzduchu je nyní přímější a s nižším odporem. Nová převodovka má kratší převody a spojka je nyní asistovaná, takže neklade tolik odporu na páčku a jde zmáčknout o 20% snadněji. Rovněž disponuje antislip funkcí a zabraňuje blokování zadního kola při podřazování.

 

Reálná úspora 5 kg na hmotnosti, vyšší výkon, inovovaná geometrie a nový rám se pozitivně odrážejí na ovladatelnosti. Nový rám má jako nosný prvek samotný motor a je vskutku velmi drobný. Příhradový "rámeček" navrhla stejná skupina konstruktérů, která navrhovala rám pro model H2 a ta jej doplnila kyvnou vidlicí upevněnou na hliníkových profilech v dolní části rámu. Tyto profily jsou kotveny přímo na motor, takže se dá říci, že zadní kyvná vidlice drží přímo na motoru. Tuhost motoru potom dodává vyšší tuhost celého zadního podvozku.

 

Tlumiče byly také inovovány. Vpředu byla vyměněna původní 37 mm vidlice KYB za nenastavitelnou vidlici značky Showa o průměru 41mm. Vzadu zůstal tlumič KYB, který je uchycen přes inovované přepákování Unitrak. Podovzek je pro silniční poježdění ideálně nastavený. Škoda jen, že pro okruh se nedá přitvrdit jinak než výměnou oleje.

 

Společně se silnějším motorem je posílen i brzdový systém. Vpředu je plovoucí kotouč o průměru 310 mm, který je bržděný dvoupístkovým třmenem Nissin. Sekunduje zadní 220 mm kotouč s jednopístkovým třmenem stejného výrobce. Posílení není bohužel zcela adekvátní a bylo by dobré ho dodatečně doladit. Třeba výměnou vedení za pancéřové hadice, nebo sportovnějšími brzdovými destičkami. Sučasné brzdy nemají dostatečně silný náběh brzdícího účinku a je nutné za brzdovou páčku náležitě vzít, aby přední brzda začala adekvátně fungovat. Někteří novináři si i postěžovali, že při vysokém zatížení na okruhu začaly brzdy vadnout.

 

Produkce modelu Ninja 300 byla ukončena. Model 400 ho plně zastoupí. Nízká hmotnost a vyšší výkon přináší dostatek zábavy a zejména pro začínající jezdce je to lepší náčiní, než začínat na těžší a pro začátečníka překoňované sportovní šestistovce. Skvělá ovladatelnost a na svou váhu dostatek výkonu dá i nováčkovi dost zabrat a ve správných rukách dokáže tento stroj téměř držet krok s těžšími šestistovkami. Nováček se za stroj nemusí vůbec stydět. Moderní design a téměř dospělé rozměry dají stroji vyniknout a zejména poměr cena/výkon je u tohoto stoje nepopiratelnou výhodou.