Dlouhé roky se příznivci motocyklů přou, který druh finálního převodu je pro ně nejlepší. Zkusme si o nich něco říct.

Finální převod je komponenta mající za úkol přenést výkon motoru z převodovky na zadní kolo. A jak to tak obvykle bývá, ani jedno řešení není ideální a má své výhody a nevýhody.

Řetěz

Převod řetězem je nejrozšířenější. Převod řetězem měly dokonce jedny z prvních automobilů. Válečkový řetěz byl patentován Hansem Renoldem již v roce 1880, který ho vyrobil podle nákresů Leonarda Da Vinciho z 16 století. Od té doby se přenos síly řetězem používá v mnoha oborech lidské činosti. Jeho zásadní výhodou je přenos výkonu s účinností až 98%.

Plusy

  1. Jednoduchá instalace a výměna. Je vždy dobré vyměnit jak řetěz, tak řetězová kola, protože ta bývají díky opotřebovanému řetězu také opotřebovaná.
  2. Jednoduchá změna převodového poměru. Pro různé stroje, ale i pro různé potřeby je možné snadno změnit převodový poměr většími či menšímu řetězovými koly.
  3. Levné řešení. Řetězová sada stojí pár tisíc korun a při dobré údržbě vydrží desítky tisíc kilometrů. Celkové náklady na údržbu a provoz řetězového převodu jsou pak v řádech stokorun.

Mínusy

  1. O řetěz je potřeba se starat. Je potřeba ho čas od času vyčistit, je potřeba ho mazat a také dopínat. Za posledních 20 let prodělaly řetězy intenzivní vývoj. Těsněné řetězy vydrží výrazně více než starší netěsněné, ale i tak je třeba brát na opotřebení řetězu zřetel. Ideálně je dobré řetěz namazat každých 1000 kilometrů, ale lépe ještě častěji, zejména při jízdě v dešti.
  2. Špína. Mazaný řetěz je vždy špinavý, jakkoliv se snažíte používat kvalitní mazadla. Na namazaný řetěz se lepí pouliční prach, prach z brzdových destiček a při nešetrném používání mazadla se nezřídka podaří postříkat i ráfek zadního kola, který následně také nevypadá příliš reprezentativně.
  3. Nízká životnost. Jakkoliv je životnost v řádu až desítek tisíc kilometrů, oproti řemenu a kardanu je životnost stále nízká.
  4. Hlučnost. Zejména starší a opotřebované řetězy jsou hlučnější, nehledě na občasné klepání povoleného řetězu do řetězových vodítek.

Řemen

Motocykly vybavené řemenem najdeme nejčastěji na strojích typu cruiser a chopper, ale také se s nimi můžeme občas setkat na japonských klasických motocyklech, nebo starších silničních strojích od BMW.

Plusy

  1. Jednoduchá údržba. Řemen se nemaže, proto není potřeba ho nijak čistit.
  2. Nenáročnost a ticho. Řemen nerachotí a pokud je dobře nastaven, za provozu pouze jemně syčí.
  3. Trvanlivost. Životnost řemenů je oproti řetězu velmi dlouhá. Třeba Harley Davidson doporučuje výměnu řemenu po 90000 kilometrech.

Mínusy

  1. Obtížná instalace. Řemen se nedá rozpojit jako řetěz a proto je jeho instalace mnohem obtížnější. Třeba u již zmíněného HD je potřeba demontovat kyvnou vidlici. Pokud vám praskne řetěz, jeho výměnu provedete doslova v polních podmínkách. Pokud praskne řemen (může se stát že ho poškodí kamínek v řemenici a řemen se odporoučí), tak máte veliký problém.
  2. Obtížná změna převodu. Délka řemenu je pevná a nedá se řešit články jako u řetězu. Je tedy problém změna převodu - musí se měnit řemen i řemenice.
  3. Drahé řešení. Řemen je drahý. Nejen řemen jako samotný, ale také řemenice. Cena tohoto finálního převodu se promítá do ceny celého stroje.

Kardan

Výkon motoru je z převodovky na zadní kolo posílán ozubeným soukolím a rotačním kardanem, jako mají auta se zadním pohonem, nebo nákladní auta. Kardan je pečlivě utěsněn a obvykle naplněn mazadlem, nebo olejem.

Plusy

  1. Snadná údržba. Běžný uživatel se o provoz kardanu nemusí vůbec starat. Převod je neustále mazán olejovou náplní.
  2. Čistý stroj. Řetěz a do jisté míry i řemen způsobují špinění zadního kola. Kardan je uzavřený a špinění nehrozí.
  3. Levný servis. Olejová náplň v kardanu se mění jednou za 20-40 tis. kilometrů. Dle modelu stroje se jedná o cca 0,2-0,4 litru převodového oleje, cože je velmi levná servisní položka.

Mínusy

  1. Kardan je těžký. Dle modelu stroje, kardananové soukolí i s funkcí kyvné vidlice bývá o něco těžší než kyvná vidlice a řetěz. Proto taky kardan obvykle nenajdeme na sportovních motocyklech.
  2. Účinnost kardanového převodu je nižší než u dobře mazaného řetězu. U strojů kde se hledá každý kůň výkonu je lepší použít řetěz.
  3. Drahý. Dobrý kardan s kompenzací pohybu jako mají třeba BMW nebo Moto Guzzi je drahý. Jeho cena se odráží do ceny celého nového stroje.

Existují i další druhy pohonu kola, jako třeba hydraulický, pohon permanentími magnety, nebo jasně že - elektrický. Drtivá většina běžných strůjů ale používá tato tři řešení, která jsme si popsali.