Dlouhé roky se příznivci motocyklů přou, který druh finálního převodu je pro ně nejlepší. Zkusme si o nich něco říct.
Finální převod je komponenta mající za úkol přenést výkon motoru z převodovky na zadní kolo. A jak to tak obvykle bývá, ani jedno řešení není ideální a má své výhody a nevýhody.
Řetěz
Převod řetězem je nejrozšířenější. Převod řetězem měly dokonce jedny z prvních automobilů. Válečkový řetěz byl patentován Hansem Renoldem již v roce 1880, který ho vyrobil podle nákresů Leonarda Da Vinciho z 16 století. Od té doby se přenos síly řetězem používá v mnoha oborech lidské činosti. Jeho zásadní výhodou je přenos výkonu s účinností až 98%.
Plusy
- Jednoduchá instalace a výměna. Je vždy dobré vyměnit jak řetěz, tak řetězová kola, protože ta bývají díky opotřebovanému řetězu také opotřebovaná.
- Jednoduchá změna převodového poměru. Pro různé stroje, ale i pro různé potřeby je možné snadno změnit převodový poměr většími či menšímu řetězovými koly.
- Levné řešení. Řetězová sada stojí pár tisíc korun a při dobré údržbě vydrží desítky tisíc kilometrů. Celkové náklady na údržbu a provoz řetězového převodu jsou pak v řádech stokorun.
Mínusy
- O řetěz je potřeba se starat. Je potřeba ho čas od času vyčistit, je potřeba ho mazat a také dopínat. Za posledních 20 let prodělaly řetězy intenzivní vývoj. Těsněné řetězy vydrží výrazně více než starší netěsněné, ale i tak je třeba brát na opotřebení řetězu zřetel. Ideálně je dobré řetěz namazat každých 1000 kilometrů, ale lépe ještě častěji, zejména při jízdě v dešti.
- Špína. Mazaný řetěz je vždy špinavý, jakkoliv se snažíte používat kvalitní mazadla. Na namazaný řetěz se lepí pouliční prach, prach z brzdových destiček a při nešetrném používání mazadla se nezřídka podaří postříkat i ráfek zadního kola, který následně také nevypadá příliš reprezentativně.
- Nízká životnost. Jakkoliv je životnost v řádu až desítek tisíc kilometrů, oproti řemenu a kardanu je životnost stále nízká.
- Hlučnost. Zejména starší a opotřebované řetězy jsou hlučnější, nehledě na občasné klepání povoleného řetězu do řetězových vodítek.
Řemen
Motocykly vybavené řemenem najdeme nejčastěji na strojích typu cruiser a chopper, ale také se s nimi můžeme občas setkat na japonských klasických motocyklech, nebo starších silničních strojích od BMW.
Plusy
- Jednoduchá údržba. Řemen se nemaže, proto není potřeba ho nijak čistit.
- Nenáročnost a ticho. Řemen nerachotí a pokud je dobře nastaven, za provozu pouze jemně syčí.
- Trvanlivost. Životnost řemenů je oproti řetězu velmi dlouhá. Třeba Harley Davidson doporučuje výměnu řemenu po 90000 kilometrech.
Mínusy
- Obtížná instalace. Řemen se nedá rozpojit jako řetěz a proto je jeho instalace mnohem obtížnější. Třeba u již zmíněného HD je potřeba demontovat kyvnou vidlici. Pokud vám praskne řetěz, jeho výměnu provedete doslova v polních podmínkách. Pokud praskne řemen (může se stát že ho poškodí kamínek v řemenici a řemen se odporoučí), tak máte veliký problém.
- Obtížná změna převodu. Délka řemenu je pevná a nedá se řešit články jako u řetězu. Je tedy problém změna převodu - musí se měnit řemen i řemenice.
- Drahé řešení. Řemen je drahý. Nejen řemen jako samotný, ale také řemenice. Cena tohoto finálního převodu se promítá do ceny celého stroje.
Kardan
Výkon motoru je z převodovky na zadní kolo posílán ozubeným soukolím a rotačním kardanem, jako mají auta se zadním pohonem, nebo nákladní auta. Kardan je pečlivě utěsněn a obvykle naplněn mazadlem, nebo olejem.
Plusy
- Snadná údržba. Běžný uživatel se o provoz kardanu nemusí vůbec starat. Převod je neustále mazán olejovou náplní.
- Čistý stroj. Řetěz a do jisté míry i řemen způsobují špinění zadního kola. Kardan je uzavřený a špinění nehrozí.
- Levný servis. Olejová náplň v kardanu se mění jednou za 20-40 tis. kilometrů. Dle modelu stroje se jedná o cca 0,2-0,4 litru převodového oleje, cože je velmi levná servisní položka.
Mínusy
- Kardan je těžký. Dle modelu stroje, kardananové soukolí i s funkcí kyvné vidlice bývá o něco těžší než kyvná vidlice a řetěz. Proto taky kardan obvykle nenajdeme na sportovních motocyklech.
- Účinnost kardanového převodu je nižší než u dobře mazaného řetězu. U strojů kde se hledá každý kůň výkonu je lepší použít řetěz.
- Drahý. Dobrý kardan s kompenzací pohybu jako mají třeba BMW nebo Moto Guzzi je drahý. Jeho cena se odráží do ceny celého nového stroje.
Existují i další druhy pohonu kola, jako třeba hydraulický, pohon permanentími magnety, nebo jasně že - elektrický. Drtivá většina běžných strůjů ale používá tato tři řešení, která jsme si popsali.