Jako jedni z prvních vám přinášíme reportáž o jízdních vlastnostech nového vévody z Mattighofenu 

V roce 2016 ukázala KTM v Miláně na výstavě EICMA nový designový směr pro své nahaté motorky. Vloni, na stejné výstavě ukázala prototyp  nového silničního motocyklu s obsahem 790 kubických centimetrů, v agresivně řezaných křivkách designového studia Kiska.  Od prototypů k reálné výrobě uběhlo mnoho měsíců. Některé hrany se vyhladily, některé se zaoblily a nyní stojíme u produkčního modelu, který se za několik týdnů ukáže veřejnosti.

V Alpách v tento den neplánuje zrovna nejhezčí počasí. Počasí je ovšem  více než dobré pro vyzkoušení nového KTM duke 790. V motocyklu je instalován nový motor s dvěmi valci.  Jeho finální objem nám inženýři s KTM stále neprozradili. Měl by být mezi 750 až 790 kubickými centimetry. Též nám neprozradili ostatní detailní technické specifikace, jako je třeba vrtání,  nebo zdvih. Víme, že motor disponuje výkonem 105 koní.  Oproti předešlým prototypům je již tento stroj vybaven finální specifikaci výfukového systému, který splňuje parametry emisní normy Euro 4. 

Pohodlí na prvním místě

Svou pozici si na tomto stroji najde opravdu každý. Trojúhelník řídítka – sedačka – stupačky je v každém směru nastavitelný. Každý bod je možné si výškově nebo podélně nastavit podle velikosti postavy jezdce.  Filozofie posezu je velmi podobná svému většímu bratříčkovi – 1290 Super Duke. Inženýři se snažili v každém případě zachovat co nejnižší hmotnost. Ta by se měla pohybovat kolem 180 kg mokré váhy.  Nízké hmotnosti napomáhá lehký rám, jehož součástí je samotný motor. Zadní kyvná vidlice je tlakově odlita z hliníku. Ze stejného materiálu je taktéž vyroben  podsedlový rám. Podvozek tvoří jak jinak než tlumiče značky WP. Zadní tlumič je uchycen přímo na kývnou vidlici bez progresívního přepákování, vpředu jsou plně nastavitelné USD vidlice. Motocykl byl dodán a testován na pneumatikách značky Maxxis, které budou zřejmě i standartní výbavou produkčního stroje. 

Agilní a lehký

Společně s tiskovým manažerem společnosti KTM se konečně přesouváme do kopců. Motor naskočí se silným a intenzívním zvukovým doprovodem z velmi pěkného výfuku.  První co překvapí je neuvěřitelná lehkost s jakou jde motor do otáček. Pneumatiky Maxxis pracují i přes provazy vody bez problémů a svěřujeme jim plnou důvěru. Manipulace se strojem je naprosto okouzlující i v těchto podmínkách nejisté stability. Jistotu na mokré vozovce dodává nízká hmotnost a kompaktní rozměry motocyklu a jeho příkré chování, kdy v žádném případě nedochází k nervozitě, která by mohla přerůst v nejistotu. Je zřejmé, že podvozek je velmi pečlivě náladěn, i přesto, že tento stroj se dá stále považovat za prototyp. Motor má velmi neutrální chování a vykazuje velmi snadnou ochotu se nechat vytáčet. Čím více se po něm chce, tím více ukazuje svou radost z pohybu. V nízkých otáčkách je velmi poddajný. Kolem 6000 otáček přichází druhá výkonnostní vlna, která vrcholí v 9000 otáčkách, kdy by měl poskytovat 105 koňských sil.  Jediné nepříjemné místo se nachází kolem 7000 otáček, kde se projevují nepříliš příjemné vibrace. Je ale možné, že zcela finální kusy budou mít toto negativum odstraněno.  Podvozek je spíše tvrdý a sportovní. Nechybí ovšem možnost jeho kompletního mechanického nastavení. Dalšímu testování nám bohužel vystavilo stopku počasí, protože namísto jízdy na motorce jsme se čím dál víc věnovali brodění přívalových dešťů. Takže s dalšími informacemi zase příště....

 Ceny novinky

Předpokládáme, že nový Duke bude finančně stát proti Triumphu Street Triple. V různých úrovních výbavy by měl stát v rozmezí od 9000 do 10000 euro. Platforma bude použita při stavbě nové "malé" KTM Adventure 790 (800), takže bude sdílena mezi několika modely. To by mohlo přinést i snížení ceny v důsledku rozpuštění nákladů do širšího modelového portfolia. Do veletrhu EICMA 2018 nás dělí 3 týdny a finální údaje vám přineseme přímo z veletrhu.