Je tomu malinko víc než rok, kdy probíhaly námluvy mezi Volkswagenem a Harley Davidson ohledně prodeje Ducati do zámoří. A ani dnes nemá vedení Ducati klidný spánek.

Volkswagen nutně potřeboval hotovost na umoření svých dluhů za aféru dieselgate. 1,5 miliardy byla nemalá částka, ale nakonec převládly dva názory:

  1. 1,5 miliardy Euro není až taková částka, aby VW výrazněji pomohla ve splacení mnohamiliardových pokut
  2. Prodávat dceřinnou firmu, která roste mnoho procent ročně by byl nesmysl

Je to pokuta 1 miliarda € v Německu, 1,2 miliardy USD pro prodejce vozů v USA, 4,3 miliardy USD pro americké spotřebitele a další stovky milionů v drobnějších soudních sporech. Prodej Ducati by řešilo jen několik procent celého finančního toku.


Aktuální šéf VW Herbert Deiss udržuje management Ducati ve střehu prohlášením, že pokud Ducati poleví ve snaze růstu prodejů, tak firmu prodá. Meziročně (2016/2017) si připsala Ducati růst prodejů o 8,2%, což ji dělá za koncernovým Porsche (18%) nejrychleji rostoucí část celého koncernu.


Na straně Ducati vidíme snahu o rozšíření nabídky strojů do všech segmentů, kde prozatím vedle plochodrážních motorek snad chybí už jen ostré motokrosové stroje a choppery. Delší dobu se spekuluje o maxiskůtrech. Je to z důvodu toho, že Ducati má aktuálně velmi silný a rychlý vývoj a dostatečné kapacity pro vývoj nových modelů.


Na straně vnějšího pozorovatele se spíš můžeme domnívat, že toto vyjádření bosse VW je adresováno do Borgo Panigale spíše z důvodu odlišného pohledu na věc prestiže značky. Ducati nechce růst za každou cenu tam, kde nemá dostatečný image. Pokud neproběhl prodej směrem k HD, Ducati se nechce začít konkurovat konzervativním značkám, jejichž pozice na trhu je příliš silná. Nabízí se paralela značky Maybach, která chtěla konkurovat Rolls Royce a dopadlo to fatální finanční ztrátou.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

 To že Ducati parazituje ve strukturách VW je zřejmé. VW si nepřeje aby jiné způsoby dopravy ubíraly tržní podíl automobilové přepravě. Na druhé straně, byznys je byznys. Před rokem byla Ducati na prodej za 15-ti násobek svého zisku, bez odpočtu daní, úroků a amortizací (ukazatel EBITDA). Pokud Ducati stále roste a roste jí i zisk, patnáctinásobek má ve výsledku vyšší a vyšší cenu. Až se růst zastaví a zastaví se tržní cena, může VW hledat dál nového kupce. Ducati není pro VW dlouhodobým partnerem. Je to pro něj pouhá investice a až přijde vhodný čas, italské firmy se zbaví.