V roce 2014 dělala Honda konkurentům vrásky na čele, když v MotoGP zavedla bezztrátovou převodovku. Našinec by čekal, že se tato technologie dostane obratem i do sériových motocyklů. A ta doba se už blíží.

2014-2019 není obratem, ale už se k tomu schyluje. V roce 2015 takovouto převodovku nasadila do MotoGP Yamaha a Ducati, následovala Aprilia a Suzuki. Proč se doposud nerozšířila do sériových civilních motocyklů je zřejmé z její ceny. V MotoGP byla cena takovéto převodovky téměř čtvrt milionu euro. Nyní si ovšem Yamaha zapatentovala poměrně složitý, ovšem i přesto výrazně jednodušší a levnější řešení, které by se mohlo ukázat v nové Yamaze R1M a tudíž v sériové produkci.

V té nyní frčí quickshiftery. Systémy, které umožňují pod plynem sázet rychlosti nahoru a dolů s rychlostí přeřazení v řádu několika desítek milisekund. Několik desítek milisekund je ovšem během jednoho závodního kola mnoho. Za předpokladu že motocykl neustále řadí, tyto desítky milisekund se mohou nasčítat třeba v pět vteřin, kdy není motor motocyklu v tahu, protože právě probíha přeřazování na jiný rychlostní stupeň. Proto pro závodní účely vznikly bezztrátové převodovky, které se anglicky označují jako seamless. V rámci MotoGP jsou tyto převodovky často natolik složité, že jejich principu nerozumí ani tovární mechanici a její systémy si nechávají posílat přímo z továrny, jakmile na nich dojde k nějaké závadě nebo anomálii.

Systém Yamahy by měl být výrazně jednodušší. Yamaze vůbec nepomohlo to, že v rámci vývoje si nechala Honda zapatentovat každé kolečko a pro sériovou produkci musela jít Yamaha zcela jinou cestou. I tato cesta byla pro ni dost trnitá a proto oplatila Hondě stejnou měrou a zaregistrovala si patent, který je v popsiu 70 stran dlouhý a obsahuje přes 300 vyjmenovaných částí. Tato převodovka by se měla objevit v modelu R1M, aby ji Yamaha mohla následně uplatnit v seriálu WSBK. A protože podmínka seriálu WSBK je ta, že motocykl musí vycházet z obdobného motocyklu sériové produkce, je jasné, že se tato převodovka dostane do rukou široké veřejnosti. A aby se mohla dostat, musí být rozumně drahá a finančně únosná.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jestli to bude v roce 2019 těžko říct. Ale rok 2020 vypadá víc než nadějně.