Hard motorkáři slaví. KTM jim vrací do hry silnou a přece lehkou motorku se kterou se můžou projet Alpskými zatáčkami a po přezutí ji mohou vzít do těžkého terénu, nebo na motardovou trať.

KTM se s modelem 690 na dva roky odmlčela a motory co byly na skladě doprodala pod značkou Husqvarna. Přesto na ně zcela nezanevřela, jak je vidno v letošním již prodávaném modelu Husqvarny 701. Motor doznal značných změn, byl vybaven novým vyvažovákem a byl ve svém projevu velmi zcivilněn. O tom že se vrátí i s celou motorkou jsme vás informovali již v lednu tohoto roku.

Na právě probíhající výstavě EICMA v Miláně KTM ukázala zcela nový model motárdu SMC i hard endura 690 Enduro R. A nejedná se jen o facelift. Ano, motor je sice onen inovovaný model, který má Husqvarna 701, ale zbytek je zcela nový. Včetně rámu stroje. A i ten motor byl značně modernizovaný. Usídlila se v něm nová antihopingová spojka a poprvé v historii dostal motard a enduro motocykl obousměrný quickshifter. Výkon motoru vzrost o několik málo koní na výsledných 74, což má na svědomí právě onen nový vyvažovák, který umožnil zvýšit maximální otáčky motoru. Koně navíc se tedy ukrývají u červeného otáčkového spektra, kde je ruku na srdce bude hledat málokdo. Ale jsou tam.

I přes vyšší výkon deklaruje KTM snížení spotřeby strojů. Společně s větší palivovou nádrží (+1,5 litru) by měl mít stroj dojezd o 60 kilometrů vyšší než předchozí modely. Veliké změny se odehrály na straně elektroniky. Oba modely disponují palivovými mapami a ABS systémem 9.1 MP od firmy Bosch. To obsahuje funkci zatáčecího ABS, je samozřejmě vypínatelné a model Enduro R má navíc mód Enduro, který umožňuje zcela zablokovat zadní kolo a velmi omezit intervenci předního kola. Silniční model SMC má podobnou funkci, která se příznačně nazývá Supermoto. Nová spojka má systém řízení prokluzu MSR, který automaticky reguluje sílu brždění motorem v závislosti na přilnavosti povrchu.

 

Pokud se vrátíme k mechanické části, tak SMC má nejnovější generaci podvozku APEX s přední vidlicí o průměru 48 mm a zdvihem odpružení 215 mm a 240 mm (předek a zadek). Enduro R má podvozek XPLOR WP se zdvihy 250 mm na obou kolech. Silniční SMC má samozřejmě 17" kola. To přední je bržděno radiálním třmenem Brembo P4.34 přes 320 mm kotouč. Enduro R má obligátní endurová kola 21 a 18" a na předním kole je 300 mm kotouč bržděný axiálně ukotveným třmenem. Zadní kolo je v obou případech bržděno jednopískovým třmenem přes 240 mm kotouč.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

SMC má díky jiným kolům a jinému odpružení agresivnější geometrii než Enduro R. Enduro má tudíž i delší rozvor a větší výšku sedla. Hmotnosti strojů jsou 147 kilogramů. Cena je prozatím neznámá, stejně jako dostupnost.