KTM se ocitá ve finanční pasti, do které se dostala nadvýrobou, nekvalitou a laxním přístupem k řešení následných reklamací. Zákazníci ji to nyní vracejí a hřebíčky do rakve zatloukají jak akcionáři firmy, tak někteří vedoucí pracovníci KTM.

KTM se chystá omezit výrobu a některé její provozy pojedou jen na jednu směnu. Sklady a dealerství jsou plné motocyklů dokonce i s rokem výroby 2023, kterých se výrobce snaží zbavit jak agresivní reklamní kampaní, tak výraznými slevami. KTM již poslala na ulici 373 zaměstnanců a chystá se propustit dalších 200. Od Nového roku uzavře své továrny v Rakousku.

kpie3

Podle rakouského magazínu OÖNachrichten, KTM hodlá na začátku roku 2025 na dva měsíce kompletně přerušit výrobu v rakouských továrnách v Mattighofenu a zaměstnanci budou dostávat náhradní výplatu, jako by chodili do práce ve 30-hodinovém pracovním týdnu.

kpie2

Můžeme spekulovat nad důvodem neutěšeného stavu oranžové značky. Podle nás neexistuje jeden konkrétní důvod, ale sešlo se jich hned několik současně. Lze za nimi hledat touhu vedení expandovat, pohlcovat konkurenci a maximalizovat zisky, bohužel bez ohledu na zákazníky. Došlo současně hned k několika událostem:

  • KTM koupila v roce 2019 značku Gasgas. Nekoupila ale jen značku ani továrnu, ale koupila celý investiční fond Black Torro Capital, což mělo znamenat, že značku silně přeplatila
  • Aktuální "nové" motocykly Gasgas jsou jen přebarvené a přejmenované KTM-ky což se na KTM samotné a Husqvarně logicky projevilo. KTM začala prodávat více levných Gasgasů, na úkor drahých Husqvaren, což ji rozhodně nepřineslo více peněz do pokladny
  • V roce 2021 uzavřela KTM join venture s CFMOTO a do společného podniku o hodnotě 1,3 miliardy € nainvestovala (dohadem) svých 49%
  • V roce 2023 utratila 53 milionů € za opulentní nemovitost, kde sídlí vedení americké pobočky, v době kdy vrcholila pandemická krize a všichni šetřili a zavírali provozy
  • V roce 2023 koupila KTM MV Agustu za odhadovaných 60 milionů € a podobnou částku nainvestovala do továrny, kde chtěla vyrábět až 10 tis. motocyklů této značky ročně
  • Investice do továrny na Filipínách, která se namísto systému montáže z dovezených dílů (CKD - Complete Knock-Down) přestavovala na kompletní výrobu, včetně výroby motorů
  • KTM (tedy spíš Pierer Mobility ve svých značkách Husqvarna Bicycles a v kolech Gasgas) nepodchytila postcovidový úpadek nadšení do elektrokol a vyrobila jich tolik na sklad, že jen na bateriích musela odepsat až 100 milionů €
  • V roce 2023 již plnou silou vybublaly na povrch problémy motorů LC8c, které se KTM snažila od roku 2019 bagatelizovat. Přístup KTM k řešení nekvality výroby vzali do rukou sami zákazníci a začali ho masivně medializovat na sociálních sítích
  • V roce 2024, po té co KTM stále bagatelizovala své kvalitativní problémy přišel (z části organizovaný) bojkot od samotných zákazníků, což vedlo (společně s jinými aspekty) k meziročnímu propadů prodejů až o 35%

kpie4

Jak poznamenal rakouský deník Kronen Zeittung, za vším lze hledat samotného Stefana Pierera, který je jedním z nejbohatších Rakušanů. Ten by měl podle deníku odejít a přestat firmu neustále honit za maximalizací zisků a skupováním (a likvidováním) konkurence. Sám Pierer se ovšem snaží naopak posílit svůj vliv ve společnosti, kdy v říjnu 2024 zeštíhlil správní radu Pierer Mobility z původních šesti osob na pouhé dvě. Sám ovšem nechce přesně definovat problémy a namísto toho stále opakuje, že "stav KTM je následkem makroekonomických ukazatelů a stagnující evropské ekonomiky". Jen za poslední rok ztratily akcie 84% hodnoty a je dost dobře možné, že se Pierer Mobility dočká i žaloby svých vlastních akcionářů.

kpie1

Jestli KTM přežije záleží na jejím finančním stavu. Aktuálně hledá financování v objemu minimálně 100 milionů € na překlenutí krátkodobých závazků, které by chtěla získat zejména u svých akcionářů. 100 milionů € je pouhé minimum. KTM dokonce hovoří o stovkách milionů. Největší akcionář je indický Bajaj Auto, která pro KTM již vyrábí nemálo motocyklů a vlastní v KTM 49,9% podíl. Pokud Bajaj hodí KTM záchranné lano, je dost dobře možné, že to nebude zcela zadarmo a Bajaj tak získá v KTM většinu, což se jistě projeví v postupné likvidaci rakouských výrobních kapacit a k přesunu výroby do Indie.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Popularitu KTM ještě k tomu "vylepšil" německý výrobce elektroniky Coober, který je současně akcionářem KTM. Ten již od loňského roku žaluje KTM za porušování svých patentů o vyšší jednocifernou milionovou částku (v eurech), kdy argumentuje, že KTM již od roku 2017 vyrobila přes 180 tisíc motorů, které porušují patent na vstřikovací jednotku dvoudobých motorů. Špatná situace KTM tak v poslední době pobízí Coober k tomu, že zintenzivňuje útoky na KTM ve veřejném prostoru. Holt, koni kulhajícímu na jednu nohu lze snadněji podkopnout tu druhou.