Po sednutí na malou GSX250R vás překvapí, že tahle motorka se musí opravdu řídit. Není to stroj jako jiné lehkonožky, které dělají polovinu věcí za vás.

Cíl Suzuki pro rok 2018 je zaujmout mladé jezdce moderním strojem, který vypadá velmi atraktivně a přinese jim porci zábavy za nízké pořizovací náklady. Design přední a zadní části čerpá z myšlenky nejsilnější GSX-R1000R. Leckdo možná ohrne nos nad takto malým sportovním strojem, jiní zase nepotřebují mít pod sedačkou atomový reaktor, aby si užili dostatek zábavy. Celému tomu dopomáhá jednoduchost celého stroje a syrovost, která nepřekypuje elektronickými cukrbliky.

GSX250R si asi nezaslouží přezdívku Gixxero, jak se říká větším bratříčkům. Základem je paralelní dvouválec o objemu 248 ccm, který má původ v modelu Inazuma. Píše se rok 2018 a tak byl motor náležitě zmodernizován, aby neprodukoval tolik vibrací. Byla zrevidována hlava válců, vyměněny ventily za lehčí, do válců přibyl nikasil pro snažší tření pístních kroužků a ventilová vahadla dostala rolny, které se snadněji odvalují po vačce. Sání dostalo nové klapky a nové vstřikovače paliva. Celé toto snažení se odrazilo ve velmi snadném vytáčení motoru do vyšších otáček. Co motoru zůstalo je dostatek kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách. Ve vyšších otáčkách už začíná citelně ztrácet za konkurencí, která se již posouvá s objemem motoru nahoru, jako Yamaha R3 (300 ccm), nebo výborně hodnocená Kawasaki 400.

Ovládání malých a lehkých strojů je většinou jaksi samozřejmé a o to větší je překvapení, že se do malé GSXR musí trochu tlačit, aby dělala svoji práci. Promítá se to do pomalejšího překlápění ze zatáčky do zatáčky a do faktu, že si jezdec musí svoji porci zábavy více zasloužit. Na oplátku je GSXR stabilnější v přímce a za vyšších rychlostí, pokud se tedy dá říkat rychlostem kolem 140 km/h vyšší rychlost. Trochu tomu negativně přispívá i vyšší hmotnost, kdy toto malé gixxero váží 180 kilogramů bez náplní. Pokud ovšem na stroj nepřesednete bezprostředně třeba z Yamahay R3, přijde vám GSX250R ovadatelná zcela bez problémů.

 

Podvozek značky KYB je jeden ze základních. Přední vidlice je továrně nastavená a pilot si ji nemůže nastavit podle sebe. Zadní tlumič stejné značky nabízí pouze nastavení předpětí pružiny. Přední pružina se občas dostane do krajních mezí, zejména při brždění na krev při současné nerovné vozovce. Testováno s pilotem, který váží 90 kilogramů. Pokud bude stroj jezdit mladíček vážící o 20 kilo méně, určitě nebude mít podvozku co vytknout.

 

Stejně tak jsou na tom i brzdy. Při silném dobržďování před zatáčkou je přední dvoupístkový třmen občas na limitu a pilot reportoval, že by to chtělo brzdy více posílit. Opět, pokud bude stroj řídit o 20 kilo lehčí jezdec, ten se vzhledem k nepříliš vysokým rychlostem dvěstěpadesátky nebude dostávat do krajních mezí, kde by očekával vyšší brzdný účinek. Pro drobné ergonomické doladění má řidič k dispozici nastavitelnou páčku přední brzdy.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Zpracování stroje je příkladné. Čisté sváry, pečlivě lisované plasty s minimem spár a vibrací. Pracovišti vévodí velmi dobrý revezní LCD display, který se dobře čte jak za šera, tak za přímého slunce. Kolekce údajů jak na displeji, tak na okolních kontroklách je natolik široká, že nechybí vůbec nic, co by mohlo být nezbytně potřeba. Snad jen ukazatel venkovní teploty by se občas hodil.

Pokud se poohlížíte po sportovním stroji malého objemu a hledáte spíše praktičnost, než maximální výkony, Suzuki GSX 250 R je velmi dobrá volba. Důvod proč zůstala Suzuki u 250 ccm dvouválce je čistě ekonomický, protože nemusela vyvíjet nový motor. Mohla vzít co má pod střechou a pouze zmodernizovat. Dalším důvodem je fakt, že v některých zemích se mohou řídit stroje o objemu motoru pod 250 ccm již od 16-ti let a nová GSX 250 R je globálním strojem. Pokud byste se postavili na závod v přímce, dvouválcová Suzuki 250 se směle vypořádá s Hondou CB300R. Kawasaki Ninja 400, nebo Yamaha R3 ukážou Suzuki záda, ovšem za daleko vyšší pořizovací cenu. Na druhou stranu, Kawasaki i Yamaha přidávají k vyššímu výkonu i ještě lepší zážitek z jízdy a lepší techniku jako takovou.