Nová Jawa 300 nepřichází z čistého nebe a ani to není nějaká narychlo vykvašená motorka. I oko Neználkovo vidí klasické tvary...
... a poprávu, naše tvary. Zcela jasně lze říci, že na design stroje můžeme my Češi být hrdi, jakkoliv se stroj vyrábí v továrnách Indické Mahindry. Byli to naši designéři, kteří navrhli linky strojů, které se s odstupem čtyřiceti let promítly do tohoto moderního motocyklu.
A i Mahindra si je vědoma historického odkazu značky. Však kolik strojů má v Indii takovou tradici? Royal Enfield a .... vlastně jen Jawa. Jawa se v Indii vyráběla již v šedesátých letech pod značkou Yezdi a dodnes jich jezdí na indických silnicích statisíce. V roce 1996 přerušila Jawa India výrobu z důvodu již tehdy se zpřísňujících emisních limitů, které dvoutaktní motory nebyly schopny splnit. K tomu se přidal nedostatek zkušeného personálu, který by tehdy vyvinul moderní čtyřdobý motor.
V roce 2016 získala Mahindra práva na používání názvu Jawa na Indickém trhu. Ve stejnou dobu koupila práva na užívání značky BSA a i Peugeot. Od té doby se spekuluje, s čím Mahindra vyjede. A ona se s tím ani moc netajila. Jawa měla přijít a bylo oznámeno, že to bude stroj prémiového segmentu trhu, který se v Indii vnímán jako segment motocyklů 250 ccm a vyšších. Mahindra deklarovala, že na jednom základě vydá vícero modelů. Včetně sesterského modelu BSA, který bude mít pozměněný design. Situace se totiž má tak, že Mahindra nemůže na Indickém trhu prodávat stroje pod značkou BSA. Ochrannou známku BSA totiž vlastní výrobce jízdních kol BSA Cycles, který má ve znění ochranné známky psáno "jednostopé vozidlo". A proto bude BSA prodávána v zahraničí a Jawa na domácím Indickém trhu.
Jen si připomeňme nějaká fakta. Motor Jawa 300 má základ v motoru ze stroje Mahindra Mojo 300. Ten byl vyvinut italskou společností Engines Engineering S.R.L. sídlící kde jinde, než v srdci italského motocyklismu v Bologni. Samotná Mahindra Mojo 300 není v Indii nijak úspěšným strojem. Hraje až nějaké třetí housle. A není to tím, že by to byl stroj špatný. Byl a je pouze na indickou společnost přespříliš moderně vypadající. Do značné míry také Mahindra naráží na svou značku, která je většinově povědomá jako výrobce automobilů, traktorů a lodí. Motocykly Mahindra jsou v obrovské indické populaci spíše velikou neznámou, včetně výrazně menší prodejní a servisní sítí, než má třeba Bajaj, nebo Royal Enfield.
Motor Mahindra z modelu Mojo 300 - dárce orgánů pro novou Jawu
Mahindra tudíž vzala tento motor a velmi výrazně ho zmodifikovala, aby byl využitelný pro stavbu klasických strojů. Zejména tím, že přidala válci i hlavě válce žebra vzduchového chlazení, jakkoliv je motor primárně chlazen vodou. A bude ho prodávat pod značkou, kterou v Indii zná každý. Motor má objem 293 ccm, dává maximální výkon 27 koní a kroutící moment 28 Nm. Dodávka paliva je skrze vstřikování a na zadní kolo se přenáší výkon skrze šestistupňovou převodovku. Motocykl má stavbu z části podobnou Jawě Californian 350 (typ 361), výfuky a kryt startéru imitující původní kryt karburátoru se zase nejvíce blíží modelu Jawa 350 Sport (typ 361).
Motor Jawa 300. Radost pohledět na ty klasické tvary
Motor plní poměrně přísné emisní normy Bharat Stage IV, což je zhruba jako naše Euro4. Znamená to, že indická BSA nebude mít až takové trable získat povolení prodeje v EU a tedy i u nás.
Indická Jawa se při vydání neomezila pouze na klasický model. Připravila rovnou modely tři. K Jawě v chromové kombinaci připravila i model Forty-Two, který vyniká nižšími řídítky, sportovnějším posazem, sportovnějším předním blatníkem, zrcátky v koncích řídítek a modernějším sdruženým tachometrem.
Další model a o to více překvapivý se ukázal pouze na oficiální předváděcí akci a není nijak avizován na stránkách výrobce. Je to novodobý model Pérák, který má ohromné množství změn. Jak je vidno, od nádrže dozadu je motocykl zcela jiný a dalo by se říci, že je to novodobý bobber, který by mohl konkurovat třeba Triumphu.
Změny nejsou jen na rámu, ale také na motoru. Instalován je silnější motor o objemu 334 ccm, který namísto 27 koní jich dává rovných 30. Ruku v ruce s tím šel nahoru i kroutící moment, který vrcholí na čísle 31 Nm.
Silnější motor dostal jako partnera i zadní kotoučovou brzdu bržděnou jednopístkovým brzdičem Bybre a také jiné ABS, které je oproti předešlým modelům dvoukanálové. Zadní kyvná vidlice je odpružena centrálním tlumičem umístěným pod sedačkou.
U modelu Pérák se spekuluje, že by ho mohla Mahindra tlačit na vývoz. I z důvodu náročnejší výbavy by měla jeho cena být vyšší o cca 20% oproti modelům 300 ccm.
Technické údaje modelů 300 ccm:
Motor | Čtyřdobý čtyřventilový jednoválec OHC |
Zdvihový objem | 293 ccm |
Vrtání/zdvih | 76/65 mm |
Kompresní poměr | 11:1 |
Maximální výkon | 27 koní |
Maximální kroutící moment | 28 Nm |
Výfukový systém | Dvojitý, splňující emisní limity Bharat Stage 6 |
Převodovka | 6 stupňů |
Rám | Dvojitý kolébkový |
Přední tlumiče | Dvojité teleskopické, bez možnosti nastavení |
Zadní tlumiče | Dvojité piggy-back s plynovými nádobkami |
Pneumatiky | 90_90 - 18", 120_80-17" |
Přední brzda | 280 mm kotouč s plovoucím dvoupístkovým třmenem, ABS |
Zadní brzda | bubnová 153 mm |
Hmotnost | 170 kg |
Výška sedla | 765 mm |
Objem nádrže | 14 litrů |
Cena na Indickém trhu | Od 155 tis. rupií, tedy cca 50000, Kč. Dovoz do Evropy se neplánuje |