Varabilní časování ventilů, to je mantra poslední doby. Kdo nemá moderní variabilně časované ventily, jako by nebyl. Honda a Suzuki oznámily nové systémy.
VVT (variable valve timing) přitom není žádným moderním výstřelkem. Samo o sobě bylo vynalezeno již téměř před 100 lety. U motocyklů se začalo používat až v devadesátých letech minulého století, nejprve na 400 ccm motocyklech pro Japonský trh. Výrobci se tehdy k řešení problematiky postavili odlišně a ne jinak je tomu nyní.
Současné Hondy využívají systém VTEC - tedy elektronicky regulované časování ventilů. Nový VVT systém, který si aktuálně Honda patentuje se vrací k mechanickému základu. U Suzuki to je přesně naopak. Suzuki využila zkušeností z MotoGP (kde jsou zakázány elektronické a hydraulické systémy VVT) a do poslední GSX-R 1000 implemetovala odstředivý systém SR-VVT na bázi centrifugy. Honda utíká k mechanice, Suzuki se přesouvá k hydraulice. Podle představitelů Suzuki, firma reaguje na přicházející regulace emisní normy Euro 5, přičemž hydraulické časování ventilů je umožní lépe kontrolovat.
Připravovaný systém Hondy je značně podobný VVT od BMW, který implementuje do motoru R 1250. S tím rozdílem, že BMW reguluje sací ventily a Honda hodlá regulovat i ty výfukové. Stejně tak připravovaný motor do nové GSX-R 1000, který bude regulovat jak sací, tak výfukové ventily. Zdá se, že pro splnění emisní normy Euro 5 a zachování vysokých výkonů bude muset nějaký ten VVT systém implementovat každý. Ducati již má svůj DVT v Multistradě a Panigale, který je do značné míry podobný VVT, který používá Kawasaki.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |