Pan America má rozšířit pole působnosti amerického výrobce. Často tomu tak bývá, a osobně jsem se s tím setkal nejednou, že řidiči chopperů na stará kolena přecházejí na cestovní endura. Pan America to mnohým usnadní.
Řídit a vlastnit HD je svým způsobem (stále ještě) životní styl. Toho se lidi neradi vzdávají a co si počít, když chcete přece jen procestovat kus světa? Oni ty cruisery nejsou až tak vhodné na dlouhé cestování a ze všeho nejméně jim vyhovují zatáčkovité úseky. Ančto bydlíme v Evropě, která je jednou velikou zatáčkou, utíkají majitelé často ke konkurenci. Pan America bude pro mnohé fanoušky značky zajisté schůdnější cesta.
Když se poprvé Pan America objevila, mnoho lidí krčilo nos s poukazem na kontroverzní design. Nos už tak nekrčili majitelé motocyklů HD, kteří v něm viděli jasné DNA pocházející z cestovního modelu Road Glide. Faktem ovšem je, že design je věc pomíjivá, emoce se vždy časem otupí, lidé si zvyknou a začnou vnímat i jiné aspekty stroje.
Nehledě na to, že všeobecně uhlazený design se rychle okouká. Kde je design velmi osobitý, přetrvá v emocích dlouhé roky. Pan Americe nelze upřít fakt, že je to nejsosobitější cestovní enduro pro rok 2020/2021. Co nám ale přinese?
Včera jsem se mohl na Pan Americu na pár chvil posadit a dostat ji alespoň na místě do rukou. Přes velikost a šířku kapotáže nelze přehlédnout, jak se celý stroj úzký. Nádrž nemá rozměry tankeru, protože není obalena plastem nad plastem a to co jsem měl mezi nohama byl opravdu jen objem nádrže. Před koleny se ukrývají ktyty chladiče a nohou a padací rámy, které tam jsou již z výroby. Padací rámy by si tak jak tak každý rozumný majitel dodatečně pořídil a výrobce s nimi počítá již v sériové výrobě. Rozměrná kapotáž, rozměrné plexisklo, kryty nohou a rukou - to všechno dává najevo, že Pan America bude cestovní motocykl do každého počasí.
Přitom dvouválcový V-twin je tatolik ouzký, že přes nádrž a sedačku z něj není téměř nic vidět a ouzká stavba je jakýmsi příslibem dobré ovladatelnosti. Nelze přehlédnout, že HD věnoval mnoho péče, aby byl stroj lehký. Motor je součástí rámu. Přední rám s krkem řízení je uchycen na přední a zadní válec. Zadní podsedlový rám je uchycen za zadní válec a blok motoru pod ním. Kyvná vidlice ze zase uchycena přímo k bloku motoru na převodovce. Rám sám o sobě bude velmi lehký, protože je svařen z tenkostěných trubek do příhradové konstrukce.
Existující tlumič řízení před krkem řízení napovídá, že stroj bude mít příkrý úhel řízení, aby byl svižný v zatáčkách a při změně směru. Tlumič naopak pomůže při vyšších rychlostech, kdy bude stabilizovat řídítka od jejich rozkmitání. Nyní je těžko říct, jaký tlumič řízení bude instalován. Buďto to bude Showa SFRD, který automaticky nastavuje tuhost podle frekvence kmitání řídítek, nebo Showa IECAS, tedy elektronicky nastavitelný, podle navoleného jízdního módu v řídící jednotce stroje. Prototyp byl vybaven tlumičem řízení Öhlins a je také dost dobře možné že tento tlumič zůstane až do sériové podoby.
Před tlumičem řízení je 7" TFT displej poskytující infotainment stroje. K němu přísluší systém ovládání, který je velmi komplexní a zajišťuje ho celkem 26 tlačítek na ovladačích. HD šel cestou BMW, kdy na každé tlačítko navolil svou funkci. Klíčové funkce tedy nebudou urkyty v hloubi systému a tlačítka budou zkratky pro jejich zapnutí a vypnutí.
Ovšem tak jak tak bude spousta funkcí k naklikání uvnitř LCD a soudě podle skladby tlačítek na ovladačích, systém ovladačů bude něco mezi (zjednodušeným) systémem KTM a (komplexním) systémem BMW. Na pravé ruce jsou mimo jiné i tlačítka ovládající audio systém, která značí, že buďto budou někde vedle kokpitu stroje dodatečně k dispozici reproduktory, nebo bude systém přímo připraven pro helmy HD Boom! Audio s integrovaným interkomem Sena.
Větrný štítek bude výškově nastavitelný a sloužit k tomu bude malé kolečko pro levou ruku řidiče.
Harley Davidson v jednom dokumentu napsal, že motor Revolution Max 1250 bude disponovat výkonem nejméně 145 koní a kroutícím momentem minimálně 122 Nm. Tento motor bude použit v širší škále produktů pro Pan Americu, cílící na polykání větších množství kilometrů, se dá předpokládat, že bude právě na těchto hodnotách. A je možné, že třeba pro veliký streetfighter Bronx by mohl být i silnější. Pro kvalitní brzdný účinek jsou instalovány brzdy Brembo M4.32, které jsou svým brzdným výkonem zhruba odpovídající poskytovanému výkonu motoru. Sekundovat jim budou 310-milimetrové plovoucí brzdové kotouče. Zadní kolo bude bržděno jednopístkovým třmenem Brembo s kotoučem o průměru 260 mm.
Přední zakázkové vidlice Showa jsou složeny z modelu EERA SFF-CA, které nabízejí elektronicky nastavitelný a semiaktivní systém řízení útlumu. K němu je přidán elektronický systém řízení odskoku kola. Tyto systémy jsou implementovány do levé vidlice stroje. Pravá vidlice je konvenčního typu a změny nastavení stroje jsou tedy realizovány levou vidlicí. K elektronicky nastavitelným vidlicím je napárovaný elektronicky řízený zadní tlumič Showa EERA BFRC. Podvozkové specifikace jsou tedy na velmi vysoké úrovni. Neznámou jsou zdvihy odpružení. Stále je možné, že motocykl bude vybaven funkcí Showa Heightflex, tedy systémem umožňujícím měnit délku zdvihů a světlou výšku. Pokud ne, tak podle měření na prototypu to vypadá, že by dráhy odpružení mohly být kolem 180 milimetrů.
Stroj stojí na dráty vyplétaných kolech s bezdušovou úpravou. Dráty jdou do krajů ráfků. Zadní kolo je poháněno řetězem, nikoliv řemenem, jak je u strojů Harley Davidson běžné. Přece jen, do prostředí plného prachu a kamínků je vhodnější pohon řetězem. Kola jsou obuta do pneumatik Michelin Anakkee Wild o průměru 19 a 17" a šířce 120 a 170 mm. Tyto enduro pneumatiky ukazují jistý potenciál, který takto Harley Davidson přislibuje svým zákazníkům. Potenciál, který sice mnozí nevyužijí, protože přezují na cestovnější pneumatiky. A někteří ano, protože jakkoliv je celková hmotnost stroje stále velkou neznámou, specifikace již něco slibují.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Pan America by se mohla v sériové podobě objevit až na konci roku 2020. Na trh by mohla přijít v roce 2021, což je od prvního představení (červenec 2018) drahná doba. HD si dává na čas a nyní vystavený stroj je stále veden pod označením Styling prototype. A prochází neustálým vývojem. Předposlední prototyp třeba měl jednolitý podmotorový plech. Nynější poslední varianta má v plechu, přímo za předním kolem, poměrně nešťastně vyveden chladič regulátoru dobíjení. Stále to ale není finální verze, která se neustále vyvíjí. Necháme se překvapit.
Překvapit se necháme i cenou. Jisté je, že nebude nízká. I vzhledem k nabízené výbavě nízká nemůže být. Je samozřejmě možné, že bude víc variant stroje a třeba i varianta bez elektronicky řízeného podvozku. I tak bych ale předpokládal, že ceny budou začínat na úrovni 450 tisíc Kč.