Jsou lidé, kteří potřebují i v zimě jezdit na motocyklu. A nebo chtějí. Pro někoho je motocykl (či skůtr) prostředek obživy, pro jiné je to zase forma relaxace, nalezení svobody a zábavy. Všichni ovšem zvažují, co s motocyklem udělá provoz v nepříznivých podmínkách, přičemž nejvíce stroji ubližuje sůl na silnicích. My si to nyní řekneme, ukážeme a vyzkoušíme, čím váš stroj nejlépe ochráníte.

Kapitoly článku:

  1. Představení jednotlivých antikorozních přípravků
  2. Jak jsme testovali a co jsme viděli
  3. Vyhodnocení testu

Před několika lety provedl magazín Bennets rozsáhlý test antikorozních přípravků, kde posuzoval míru ochrany před korozí. Posuzoval ovšem na čistém ocelovém plechu. Ocelový plech nemá pro běžného motorkáře žádnou vypovídací hodnotu, protože jsou ocelové prvky obvykle lakované a tudíž proti korozi chráněné. Co motorkáře zajímá více je ochrana hliníkových částí. Typicky ráfky, stupačky, jejich držáky, kyvné vidlice, trubky předních vidlic, či brýle řízení. Na těch lze po zimním provozu nalézt stopy.

Hliník podléhá korozi sám o sobě i bez provozu na nasolených silnicích. Ta je ovšem plošná a v určité míře nevadí vizuálnímu pojetí motocyklu. Na povrchu hliníku se vytvoří vrstva oxidace, která dosáhne určité tloušťky a dál se už neprohlubuje. Na rozdíl od oceli se tedy koroze nešíří hlouběji a hliník se neolupuje a nedegraduje. To za ideálních podmínek, kdy je kyselost prostředí v rozmezí PH 4 až 7. Pokud ho vystavíme příliš kyselému či zásaditému prostředí, je jeho koroze značná a dochází k důlkové korozi, která proniká velmi hluboko do struktury materiálu. Tak hluboko, že ji nelze běžnými brusnými a leštícími pastami odstranit - přebrousit povrch materiálu dostatečně hluboko, aby se korozivní mapy odstranily.


Existují špičkové ochranné technologie, třeba na bázi keramiky, ovšem jejich aplikace není pro Běžného Frantu Uživatele. Ošetření motocyklu je pak práce pro profesionální firmu a stojí vysoké tisíce korun. My jsme otestovali přípravky, které se snadno aplikují a které si BFU koupí veskrze kdekoliv. Proto jsme vzali do testu celkem 8 přípravků, které jsme nanesli na čistý hliníkový pás a který jsme nechali po pět měsíců působit běžnému provozu na severočeských silnicích v oblasti Jizerských hor. Je známo, že třeba o Jablonci nad Nisou se říká, že "v něm 180 dnů v roce prší a zbytek sněží". Proto jsou zdejší vozidla nadmíru vystavena působení slanému prostředí. Do testu jsme přizvali několik účastníků, které si představíme.

ACF-50

Prostředek ACF-50 se ve svém popisu výslovně zmiňuje, že chrání proti korozi hliníku a jeho doba účinnosti je až 12 měsíců. Plechovka s obsahem 369 gramů přípravku obsahuje kuličku a tak je dobré (ostatně jako všechny ostatní přípravky) před použitím obsah pečlivě promíchat. Výrobce doporučuje před použitím plechovku lehce zahřát v teplé vodě. Obsahuje látku na olejové bázi, která má narůžovělou barvu, která je dostatečně čirá, že po aplikaci není na bílém povrchu vidět. Výrobce doporučuje aplikovat malé množství, které je vhodné rozetřít po povrchu hadříkem. Cena plechovky je 559 Kč

Corrosion Block

Corrosion Block pochází od stejného výrobce jako předchozí ACF-50 a soudě podle barvy, chování látky a zápachu má lehce odlišné složení. Výrobce prostředek doporučuje na více namáhané aplikace, jako jsou motokrosové stroje, čtyřkolky, nebo sportovní vybavení. Po promíchání, zahřátí a nastříkání má prostředek lehce nazelenalou barvu, která může na bílém povrchu lehce měnit odstín podkladu. Aplikace je podobná jako u ACF-50 a výrobce také avizuje, že vydrží po dobu až 12 měsíců. Cena 340-gramové plechovky (spreje) je 510 Kč

Nanoprotech Auto Moto Anticor

Produkt značky Nanoprotech ve svém popisu výslovně zmiňuje, že chrání proti účinkům slané vody a pro ochranu motocyklů. Prostředek na olejové bázi má výraznou žlutou barvu a tak může měnit odstín povrchu. Aplikaci formou spreje usměrňuje malá trubička a tak je aplikace více místní, než do plochy. Je tedy potřeba látku po povrchu roznést nesavým hadříkem a zachovat dostatečné množství. Přípravek doporučuje výrobce nechat po 24 hodin zaschnout, po které by se měl dostatečně hluboko vpravit do mikropórů materiálu. Prostředek má zachovat ochranu povrchu po dobu 345 dní. Plechovka spreje o obsahu 150 ml stojí 339 Kč

Pikatec

Produkt Pikatec sada nanokosmetiky na motocykly a kola je jako jediný dodáván v krabičce, vzhledem k tomu že obsahuje několik složek. První složka je odmašťovač silně zamaštěných povrchů a aplikuje se mikrovláknovou utěrkou. Druhá lahvička slouží také k odmaštění, ovšem jemných mastnot, které se ukrývají v pórech materiálu. Proto se aplikuje sprejem přímo na povrch materiálu a poté opět rozleští a vysuší mikrovláknovou utěrkou. Třetí lahvička obsahuje bílou pastu "štít", která po aplikaci nechává na povrchu lehce bílou vrstvu. Tu je třeba nechal alespoň 30 minut vysušit, než je možné ji jemným tlakem mikrovláknové utěrky rozleštit. Požadované vlastnosti má povrch až po vytvrdnutí nanesené vrstvy, které trvá minimálně 12 hodin. Ze všech přípravků je aplikace produktu Pikatec sada nanokosmetiky na motocykly a kola zdaleka nejnáročnější, jak časově, tak pracností. Výrobce slibuje ochranu po dobu 12 měsíců. Sada stojí 849 Kč

R&G Corrosion Shield

Produkt britské značky R&G je směsí oleje, vody, saponátů a antikorozních aditiv. Před jeho aplikací je potřeba náplň velmi velmi důkladně protřepat, aby se všechny složky dokonale promíchaly. Výrobce tvrdí, že je vhodné přípravek aplikovat po každém umytí motocyklu. Objem nádobky je dostatečně veliký a z popisu je zřejmé, že ochrana bude jen dočasná. Po nastříkání na povrch se nechává přípravek zaschnout a neutírá se. Je nazelenalé barvy a po uschnutí může měnit barvu podkladu. Nádobka s aplikačním rozprašovačem má objem 750 ml a cena je 320 Kč

Scottoiler FS 365

FS 365 jako by z oka vypadl předchozímu produktu R&G Corrosion Shield. Výrobce popisuje podobné složení, látka má podobnou barvu, vlastnosti, na omak i mastnotu i zápach. Vypadá to, že produkt R&G Corrosion Shield je stejná účinná látka v jiném balení a s jinou cenou. S tím rozdílem, že FS 365 se chlubí, že produkt od magazínu MCN získal ocenění "Produkt roku" co se ochrany motocyklu týče. Výsledek našeho hodnocení produktu uvidíte v další kapitole. Výrobce doporučuje aplikovat prostředek po každém umytí, před každou jízdou či po každé jízdě, což do značné míry vypovídá o úrovni účinnosti látky. Jednolitrová nádobka s rozprašovačem stojí 350 Kč

WD-40

Kdo by neznal multifunkční sprej WD-40. Přípravek slouží k ochraně všeho co se dá a Horst Fuchs si na něm smaží i topinky. Ve své podstatě je to olej, který je vhodné aplikovat podobně jako výše uvedené ACF-50. Výrobce píše, že aplikace vytváří ochranný film proti korozi, který je pro nejlepší výsledek nestírat a nechat zaschnout. Zaschnutí může trvat i více než 24 hodin, než se odpaří rozpouštědlo. Plechovka WD-40 ve spreji o objemu 250 ml stojí 75 Kč

XCP Rust Blocker

XCP Rust Blocker slibuje shodné vlastnosti s produktem Corrosion Block. Jeho aplikace je podobná - zahřát, protřepat, nemíchat. Ideálně na čistý povrch a nechat nastříkanou plochu zaschnout, což může trvat i 24 hodin, v závislosti na okolní teplotě. Látka má silně žluté zbarvení, takže jistojistě změní barvu povrchu do žluta. XCP dodává i fialovou variantu plechovky - Clear Coat, která má 80% účinnosti než oranžová plechovka. Sice je látka také žlutá, ale cca 1/3 oranžové plechovky a změna barvy povrchu je téměř neznatelná. XCP Rust Blocker jsme dostali dodán v plechovce 400 ml, která stojí 439 Kč

Pokračování na další straně --- Jak jsme testovali a co jsme viděli