Dnešní motocykly jsou ovladatelnější, rychlejší a bezpečnější, než kdykoliv předtím. Současně jsou více komfortní, chytřejší a čím dál více integrují asistenční systémy, které nás mohou někdy štvát, jindy nám ale zase mohou pomoci. Co bychom z toho všeho vypíchli?

Začneme tím, co nás motorkáře v poslední době nejvíce štve.

Elektrické motocykly

Elektrické motocykly samy o sobě nejsou problémem. Problém začíná tehdy, kdy jsou výrobci různými organizacemi a úřady nuceni se k elektrice uchylovat, protože jsou jim nastavovány přísnější regulace. A protože je jízda na motocyklu synonymem svobody a určité svobodomyslnosti, většina motorkářů si těžko nechá diktovat co smí a nesmí. V momentě kdy vám výrobce říká, že se rychle stáhne z trhu benzínových motocyklů a začne prodávat pouze elektrické, maximálně hybridní motocykly (pozdravujeme zelenou stáj), říká tím zákazníkovi, že pokud chce nový motocykl, pak už jedině elektrický. Ano, na světě funguje konkurence a můžeme jít k jiné značce. Ale co když budou do elektrického kouta dotlačeni všichni? Tím se dostáváme k dalšímu odstavci:

Nové motorky nemají koule

A elektrické dvojnásob. Pokud ale zůstaneme u těch se spalovacím motorem, nemůžeme si nevšimnout, že se všichni výrobci motorek snaží hrát na "střední dobrou". Ano, jistě že existují motorky co jedou 300 a třeba i 400 kilometrů za hodinu. Ale je to opravdu ten zlatý grál zábavy? Na trhu ubývá motocyklů, které hovoří se svým řidičem. Vibracemi, zvukem, charakterem, vůní... Kdyby vás dnes posadili se zavázanýma očima na motorku a nastartovali ji, v mnoha případech nepoznáte, jestli sedíte na Ducati nebo na Harleji. Moderní motorka musí být tichá, nesmí jezdce "obtěžovat" vibracemi, musí být uživatelsky natolik příjemná, že je až bezpohlavně neutrální.

Radarové systémy

Tomu kdo vymyslel radarový systém na motorku bych nařídil do smrti poslouchat nadávky motoristické veřejnosti. Cesta do pekla je vydlážděna dobrými úmysly a sic se jimi jejich tvůrce mohl zašťiťovat, novým motorkářům říká, že "jeď i tam, kam nevidíš". Radar vidí za tebe. Radarový systém rozpozná situaci, díky umělé inteligenci rozpozná budoucí děj a na něj může upozorňovat. A nebo také reagovat - pískáním, blikáním, troubením a zanedlouho i samovolným bržděním motocyklu. KTM a Ducati skočili na lep firmě Bosch, která jim řekla, že radarový systém v motorce udělá motorku bezpečnější a tudíž se bude lépe prodávat. Bosch by byl nejraději, aby všechny motorky na světě byly bezpečnější, protože se radary Bosch budou montovat do všech motorek na světě... Kde je vůle, tam je cesta. Jak dlouho bude trvat, než výrobci těchto radarů je prosadí jako povinnou výbavu? Byl to právě Bosch, který tak dlouho loboval za povinné ABS do motocyklů, až ho povinné máme.

Přemíra informací před řidičem

Jedním tlačítkem zvednu hovor, druhým si přečtu na přístrojovém panelu příchozí SMSku, dalším změním jízdní režim z Rain na Touring, pak se podívám jaký mám tlak v pneumatikách a kolik mi motorka dobíjí napětí. Na levé straně displeje na mě mává zelený lísteček, který mi děkuje, že jedu úsporně a tudíž ekologicky. Na pravé straně displeje se mi zrovna rozsvítila reklama na fastfood, ke kterému přijedu za 1000 metrů. Hlásá, že u pokladny mám říci "TOP10" a dostanu 10% slevu na motorkářské menu. Uprostřed nepřehlédnu číslici zařazeného rychlostního stupně a všimnu si, že semiaktivní systém odpružení hlásí že jsem doma zapomněl manželku, protože na displeji svítí jen jedna helmička. Chci se otočit, když se mi levé zrcátko divoce rozbliká, protože se zezadu ke mě blíží vozidlo. To jsem totiž nevnímal, protože mi zrovna systém RDS začal do helmy přehrávat aktuální dopravní zpravodajství... Tak toto všechno opravdu nepotřebujeme. Pro bezpečnou jízdu potřebujeme pouze tachometr, helmu, brýle, světla a zrcátka. Kolem "moderního motorkáře" je tolik zbytečných informací, že se lidé nevěnují tomu co zrovna dělají - motorkaření.

Ale můžeme najít spoustu jiných inovací, které nám život zpříjemňují, zkusme vypíchnout třeba:

Řadící quickshifter

Jistě se najde mnoho motorkářů kteří budou tvrdit, že každý správný motorkář musí umět řadit se spojkou. Podobně tomu bylo před nějakými čtyřiceti lety, kdy nebyly synchronizované převodovky - řidič musí umět řadit. A nebyly v autech posilovače brzd - řidič musí být kus chlapa, není to sport pro bábovky. Moderní řadící quickshifter je skvělá věc, která vám za den 1000x pošetří levou ruku. Přitom vám zůstává libovůle řazení a nejste nuceni do automatické převodovky. No není to skvělé?

Hillholder

Hillholder je takové brzdové udělátko na zadním kole, které vám skrze systém ABS na chviličku přibrzdí zadní kolo, aby vám v prudkém kopci nezačala motorka couvat. Můžu ukázat příklad sám na sobě. Já, krpec vzrůstu 172 centimetrů sedím na velikém nadlitrovém cesťáku. Tři kufry, baťůžek je zrovna po obědě a já jsem rád že dosáhnu na zem alespoň jednou nohou. Pravou nohu na zem, levou řadím jedna a sakra... ten kopec je fakt prudkej. Motorka začne couvat a jen "motorkářské umění" mi dovolí se v klidu rozjet. No ale co když někdo není až takovej rozjížděcí frajer jako já? Nakrásně by se mohl i s baťůžkem válet ve škarpě, kam by mu motorka mohla zacouvat. Asistent rozjezdu do kopce je skvělá věc, zajisté tam kde má smysl.

Přeplňované motocykly

Nee, fakt nejsem přítel downsizingu. Ale nějaká ta desítka koní by se hodila. Když chci víc koní, musím je víc živit. Dobře, naleju do válců více paliva. Ale coto? Stochimetrický poměr říká, že by měl být zachován, přibližně v poměru 14,7:1. Necelých 15 dílků vzduchu na jeden dílek paliva. Ale jak tam ten vzduch dostanu? Vezmu hadici do pusy a budu foukat do sání.. Tak ne. Kompresorem. Nebo turbodmychadlem. Kawasaki budiž pochválena, když nám nedávno přinesla nový přeplňovaný motor v motocyklu H2. Skvělá inovace. A co dál Kawasaki? Co tam máte dál? Tak snad nechcete zůstat jen u jednoho motoru? A kde jste vy u Suzuki, co jste už před pěti lety říkali že přijde nové SV-čko s turbem? A kde jste vy ostatní výrobci? Výkonu není nikdy dost. Gimme more....

Variabilní časování ventilů

...je podobná legrace jako přeplňování, bohužel však mnohem méně účinná. O to ale levnější. Zlatým grálem benzínových motorů je výkon rozprostřený plynule v celém otáčkovém spektru. Jenže výkon (fyzika základní školy) je tím vyšší, čím jsou vyšší otáčky. Ale my ho chceme hodně i tam dole, kde se motor sotva klepe. Variabilní časování ventilů umožní rozložit výkon motoru do širokého spektra otáček. A nejlépe ho dát nejvíce tam, kde ho je nejvíce potřeba. VVT mají vyvinuto u BMW, Hondy, Suzuki, Ducati i Kawasaki.

Tempomat

A přitom je to taková blbost, dalo by se říci. Přišla hromadně tam, kde zmizely z plynových rukojetí lanka. Nahradily je dráty a servomotůrky, které za nás otevírají škrtící klapky v sání motoru. A takovému servomotůrku můžeme snadno říci, jak hodně má být otevřený. Už žádné dlouhé hodiny se zalomeným zápěstím na španělské dálnici...

Elektronické a semiaktivní odpružení

Nejeden řidič vyžaduje, aby byl jeho motocykl při nákupu vybaven nejlépe "plně nastavitelným podvozkem". Co na tom že vůbec neví co to je, jak se to ovládá, nastavuje, jaké jsou vzájemné poměry útlumu a odskoku a že nakonec stejně nemá zabudovanou funkci předpětí předních pružin. Do toho přicházejí SFF technologie (Separate Fork Function) a další technické libůstky, které často vyústí v to, že v lepším případě nový majitel motocyklu na podvozek ani nesáhne. V horším případě ho rozhasí tak, že to už nedá do kupy a musí s tím poskakujícím krumplem zajet do servisu, kde mu ho alespoň dají podle manuálu do výchozího nastavení. Řešení se jmenuje - tadá, Semiaktivní podvozek. Ten si vás ošahá, zváží, zjistí kolik máte ponožek v kufrech, jestli vaše manželka nepřibrala a podle chování kol na silnici všechny hodnoty nastavuje automaticky za vás. Jeho libovůli můžete z časti ještě pošťouchnout - říct mu třeba že chcete jet rychle. A on se trošku přenastaví do sportovna. A nebo mu řeknete, že teď pojedete po městě - a on se přenastaví na vyhlazování pražských čičistouns. No není to skvělé?

Náklonová jednotka - IMU - Inertial Measuring Unit

IMU ví co se vám děje pod zadkem častěji rychleji, než to zjistíte vy. Že vám ztrácí zadní kolo trakci a ještě k tomu v náklonu 34 stupňů. Do toho registruje, že zadní kolo je neustále o 1,07% rychlejší než přední, z čehož usuzuje, že jedete v mokru. UMI řekne servomotorku škrtící klapky že má o 7% na čas 0,5 vteřiny ubrat plyn, aby zadní kolo přestalo hrabat a ztracenou trakci zase našlo. IMU, pokud je dobře implemetováno, pomůže nejen jezdcům na silných sportovních motorkách, ale také skůtrům, které mohou ztratit přilnavost při přejíždění přechodů pro chodce.