Airoh Commander je v podstatě jediným zástupcem adventure helem tohoto italského výrobce. Jaký je?

Airoh diferencuje dvě varianty této helmy. První je vlajková loď vyvedená v přiznaném karbonu s lesklou lakovanou úpravou, kde zásadní designovou záležitostí je karbon sám o sobě. Druhá varianta je již plně lakovaná do barevných motivů, pod kterými již není čistý karbon, ale tri-kompozitní prepreg materiál.

Lakované verze váží od 1410 gramů (ve velikosti interiéru XS) nahoru. Karbonová verze je o 90 gramů lehčí než tri-kompozitní varianty. Airoh dává zákazníkům na výběr široké portfolio lakovaných verzí, které neustále rozšiřuje o nové a limitované modely. Aktuálně si můžete vybrat z dvanácti barevných kombinací.

Commander se snaží svým majitelům nabídnout všechny fičurky, které by náročný cestovatel mohl potřebovat. Předně je to protimlžící fólie Pinlock, dále pak sluneční clona a příprava na instalaci bluetooth interkomu. Helma nabízí tři módy použití. Prvně jako adventure helma s plnou výzbrojí. Poté jako motokrosová helma, kdy můžete sundat protisluneční clonu i hlavní plexi a uzavírací mechanismus zakrýt dodávanými záslepkami. A v poslední řadě jako silniční integrální helma se sundaným kšiltem.

Vnitřní polystyrénová výstélka je s dvojí hustotou materiálu, aby byla vhodněji dávkována energie případného nárazu na hlavu nebožáka. Zejména v oblasti temena hlavy je velmi měkká vrstva, která je protkána množstvím větracích otvorů pro odvod tepla od hlavy. Lícnice helmy jsou z kombinace extrudovaného polystyrenu a dvou vrstev molitanu o dvou odlišných hustotách a tvrdostech. Místo pro sluchátka interkomu je připraveno jakožto další molitanová vycpávka, kterou pro instalaci sluchátek můžete strhnout a pro sluchátka tak vytvořit trochu prostoru navíc.

Instalaci interkomu usnadňuje připravený otvor pro vedení kabeláže ke sluchátkům a mikrofonu, abyste ji nemuseli nevzhledně podtahovat pod límcem helmy. Jen je třeba brát v potaz, že ne všechny konektory všech komunikačních systémů jsou natolik malé, aby se tudy protáhly. Například kabely komunikátorů Interphone (Tour a Avant) projdou zcela těsně za přispění nemalého množství síly. Projdou i některé konektory produktů Carda a některé zase ne, zejména Seny. Záleží na modelu interkomu.

Pro instalaci mikrofonu je přímo před ústy v gumové výstélce připraven důlek, kam lze zapustit mikrofon interkomu. Důlek je sice malý a zapuštění bude spíše jen kosmetického rázu, ale nelze upřít výrobci snahu. Škoda že dále nepromyslel vedení kabeláže mikrofonu pod touto gumovou výstélkou, jako to třeba mají některé modely helem AGV.

Větrání helmy je zajištěno bradovým a čelním nasávacím otvorem. Bradový je bohatě dimenzovaný a dokáže vám před očima vykouzlit meluzínu. Čelní je zase dle mého názoru nedostatečný, protože po jeho otevření vám vzniknou dvě titěrné škvírky. Ty možná dokážou částečně ochladit temeno hlavy za běžné jízdy, nikoliv však již při určité dřině s motocyklem v terénu, se kterým by měl Commander počítat. Většinově se tedy musí uživatel spoléhat na dvoupolohovou bradovou ventilaci. Nasávaný vzduch bradové ventilace míří po plexi vzhůru, kde mizí do kanálků mezi skořepinou a polystyrénovou vycpávkou a helmu opouští designovými výdechy ventilace na horní zadní části helmy. Kolem boků hlavy není helma větrána vůbec, což je zřejmě snaha o co nejnižší hlučnost.

Sluneční clona se sklápí posuvnou páčkou za ukotvením plexiskla na levé straně. Její mechanismus je velmi pevný a snese i neopatrný náraz do clony. Zaklapnutí clony prstem přímo přes clonu je nemožné, je třeba použít onen posuvník. Plexisklo má bohatě provedený úhel výhledu a to jak v horizontálním tak ve vertikálním směru. Z uzavřeného stavu je třeba vynaložit více než málo síly, až by se zdálo, že odpor uzavíracího mechanismu je dimenzován jako u helem pro supersporty. Po vycvaknutí plexiskla vznikne cca dvoumilimetrová škvírka mikroventilace, za kterou následují další 4 polohy otevření plexi. Škoda jen že další následující poloha je celé 4 centimetry veliká a tak při ní již notně fouká do očí. Hodilo by se, aby první poloha byla jen 1 centimetr veliká a ne celé čtyři.

Plexisklo má přípravu na protimlžící fólii Pinlock a Airoh tuto fólii taktéž přikládá. Verzi 70, což je základní model fólií tohoto výrobce. Pro instalaci Pinlocku je třeba plexi sundat a zde se bohužel neobejdete bez nářadí. Je třeba použít imbusový klíč, který není součástí dodávky a tak budete muset zabloudit do vlastní dílny. Nářadí je potřeba i pro sundání kšiltu, pokud budete chtít jezdit více po asfaltu a kšilt vám přijde dočasně nadbytečný Kšilt je přišroubován plastovými šroubky a pokud nepoužijete široký plochý šroubovák, jdou také povolit a utáhnout mincí malé hodnoty.

U kšiltu ještě zůstaneme. Musím říci, že mě trochu zklamala jeho velikost, protože je dle mých enduro zkušeností příliš krátký. Nemá sloužit primárně jako krytí před dlouhým sluncem, ale jako ochrana před větvičkami v terénu a jejich "rozražeč". Osobně bych uvítal, kdyby byl alespoň o dva centimetry delší. A kdyby se dal výškově polohovat, protože se nedá. Polohu má pouze jednu, definovanou horním šroubkem. Co musím na druhou stanu pochválit je to, že po demontáži kšiltu vypadá helma jako pravověrná integrálka. A nikoliv jako celá plejáda konkurenčních helem, kde když sundáte kšilt do módu "silniční helmy", helma vypadá jako by ji někdo přetáhnul desetikilovým kladivem. Airoh Commander vypadá opravdu dost dobře a po sundání kšiltu ani nikoho nenapadne že máte na hlavě adventure helmu.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Interiér helmy je kolekcí kompromisů. Tak jak se mi líbila vnitřní interiérová čepička a její snadná montáž a demontáž, stejně tak se mi nelíbily lícnice, jejich ukotvení a nesnadná montáž, kde je třeba dostatek trpělivosti, umu (dejte to dceři, která obléká panenky) a v nedposlední řadě síly, abyste lícnice narvali do míst kde mají být. Tento systém používá Airoh dlouhé roky již od modelu S4 a je s podivem že tady neproběhla za ta léta žádná inovace.

Celkově je Airoh Commander solidním zástupcem střední třídy adventure helem. Použité materiály (karbon či trikompozit) zvyšují celkovou odolnost a bezpečnost helmy, nehledě na to že tyto materiály časem nekřehnou a tudíž nedegradují. Dá se ji vytknout několik drobností, které ovšem dobře kompenzuje adekvátní cenou. A dodatečnou výbavou, která není běžně k vidění - parádními držáčky na GoPro kameru, které se dají ukotvit na vrch helmy, abyste nemuseli vymýšlet, jak tam nalepit to či ono.

 

ACI

Helmu zapůjčil ACI - dodavatel motovýbavy a náhradních dílů pro motocykly

+ karbonová či trikompozitní skořepina

+ přípravy pro interkom

+ hmotnost

+ pěkný vzhled i bez kšiltu

+ komponenty pro montáž GoPro kamer

- krátký a nepolohovatelný kšilt

- obtížnější demontáž a montáž interiéru