Čínské společnosti mají ohromné množství peněz, ale hlavně nápadů, které jim dávají možnost se vydávat neprobádanými cestičkami. Jednou z nich je nový jednoválec QJ, který používá druhý válec jako vyvažovák.

Po drtivou většinou historie byly motocyklové motory definované počtem válců. Jedno-Dvou-Tří.... a někdy se některé válce, ojnice či písty používaly k úplně jiným účelům. Záměrem konstruktérů bylo zejména zvýšit setrvačnost motoru. QJ se již staronový konstruktérský přístup poměrně dobře vyplatil, což můžeme vidět v případě aktuálního motoru, který můžeme spatřit v modelech 550.

qd1

Pohledem do historie zjistíme, že přeci jen QJ neobjevilo Ameriku, protože podobné postupy byly již dříve využity. Stačí se například podívat do historie Moto Guzzi, která již před sto lety využívala velikého rotačního setrvačníku na levé straně motoru. Nebo k Ducati, kdy jejich model Supermono z devadesátých let měl deaktivovanou část druhého válce a zbytek tvořil masivní vyvažovací hřídel, což umožnilo motoru dosahovat na svou dobu a konstrukci extrémně vysokých otáček. A který také zvyšoval setrvačnost agregátu.

qd3Dva písty pro pohon stroje vpředu, třetí píst s ojnicí vzadu sloužící jako vyvažovák a setrvačník. Yamaha T-Max 560

Případně se můžeme podívat do historie velmi nedávné a vlastně až do současnosti, ke skůtru Yamaha T-Max 560, který má dva písty motorové a třetí píst sloužící coby vyvažovák. Ducati tehdy v devadesátých letech zkoušela zachovat komplet V-Twin a vyhodila z motoru druhou hlavu. Píst ovšem zůstal a kmital v původním válci. Třecí odpor byl ovšem natolik veliký, že Ducati nakonec zcela vyřadila válec a také píst.

qd2

Zadní píst motoru QJ je děravý a nevytváří žádný odpor

Zůstala jen ojnice, která byla uvnitř motoru ukotvena na vahadle, které ji fixovalo.. Stejně jak to činí motor Yamahy ze skůtru T-Max 560, stejný záměr má i QJ se svým novým motorem.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Druhý válec tedy nemá žádnou hlavu, píst nemá žádné těsnící kroužky a válec tvoří jen jakési pouzdro, ve kterém se vyvažovací píst pohybuje. Vyvažovací píst je k prvnímu přikloněn v úhlu 90°, tudíž by měl mít motor podobný charakter jako klasické V-Twiny.