Husqvarna 701 přišla na náš trh v roce 2016, postavena na technice někdejší KTM 690. Do vínku dostala svébytný design a také inovovaný motor, ve kterém se poprvé objevila nová hlava válce s inovovaným systémem rozvodů. Od té doby uběhlo 9 let a tato platforma se nyní dočkala zcela nové generace.
KTM, jakožto majitel Husqvarny pojala uvedení modelu poněkud netradičně. Novou 701, jak Enduro i Supermoto model vystavila na veletrhu Moto Austria, přičemž vybídla přítomné influencery, aby vytvořili kontent, ze kterého následně KTM (Husqvarna) načerpá materiál pro prezentaci této novinky. Influenceři se vůbec nepředvedli a tak je náš magazín předbíhá.
Pojďme si něco říct o novince. Její zásadní inovace spočívá téměř ve všem. Z původního modelu byly zachovány snad jen kola a přední tlumiče. Jinak je v nové Husqvarně 701 a jistě v budoucí nové KTM 690 SMC a 690 Enduro všechno jinak. Nový je rám, v něm je zcela nový motor, celé je to obaleno novými plasty, prošpikováno novou elektronikou.
Husqvarna 701 se konečně dočkala LED předního světla a získala TFT barevný přístrojový panel, který jsme již mohli zahlédnout na motocyklu KTM 390 Enduro. Jen oproti KTM ho čeká změna designu grafiky. Přístrojový panel se bude ovládat prostřednictvím čtyřsměrného joysticku na levé straně řídítka. Dá se předpokládat, že změna palivových map, kontrola trakce a management ABS bude skrze tento joystick, takže to již nebude one-touch operace, jako tomu bylo doposud. A přece by to mohla být vítaná změna k lepšímu, protože stávající systém nebyl zcela intuitivní a vypínací tlačítko ABS bude nyní lépe v dosahu, hned nad joystickem.
Animace nového a starého modelu ukazuje i změny na rámu, který má nyní poněkud jinou geometrii. Přední tlumiče zůstávají stejné, zadní tlumič vychází ze stávajícího a je přenastaven pro lepší charakteristiku. Na plastech, rámu či tlumičích je ale něco jinak, protože sedačka je nově o 9 milimetrů vyšší než bývala. Zásadní změnou je ovšem motor. Porovnání není zcela přesné, protože na veletrhu byl stroj focen trochu z úhlu.
Motor je vizuálně zcela jiný. Sice nemáme jeho technické specifikace, víme ale, že je o 3kW silnější a dosahuje maximálního výkonu 58kW. Tedy cca 79 koňských sil. Oproti předešlé verzi šel ale dolů točivý moment o 0,5 Nm. Což by implikovalo, že by mohl jít mírně dolů kompresní poměr motoru a vyššího výkonu se dosahuje díky posunutému omezovači, třeba o 500 otáček nahoru.
Motor doznal změn zejména na své levé straně. Tam zmizel olejový filtr a naopak, na pravé straně je víčko olejového filtru mnohem větší. Je tedy možné, že nový model má větší olejový filtr než stávající. Zásadní změna je také ve výfukovém systému. Ten má jiný a přímější výfukový svod a také jinou koncovku, která již nemá tolik specifický (čti hnusný) vzhled. A blíží se vzhledem k designově neutrálním koncovkám KTM.
V zásadě netušíme proč, ale nový model je těžší. A ne o málo. Nádrž má stále stejnou, 13-litrovou kapacitu. Suchá hmotnost ale poskočila o nemalých 6 kilogramů nahoru. V případě modelu Supermoto je to ze 148 na 154 kilogramů. O jeden kilogram lehčí by měl být model Enduro. Husqvarna 701 nám bohužel boubelatí čím dál tím víc. Model 2019 Enduro vážil dokonce jen 144 kilogramů a tudíž během pěti let nabrala 9 kilo navíc, což je více než znát.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Zbývá zmínit dostupnost a cenu. Objednávky by mohla Husqvarna začít plnit na konci dubna 2025. Cena byla uvedena 13490€, což je v přepočtu cca 337 000,- Kč. A je to cena o 1000€ vyšší, než stojí model 2024. Ovšem... toto je cena katalogová, která je zcela odlišná od ceny běžné. Dá se očekávat, že reálně budou u nás stroje k dostání za cenu kolem 315 tis. Kč, přičemž modely 2024 se pohybují kolem ceny 290 tis. Kč.