Ve Francii vstoupila 1.7.2018 v platnost norma přikazující snížení rychlosti na okreskách z 90 na 80 km/h. Jenže, očekávané snížení nehodovosti nedošlo. Naopak.

"Odborníci" předpokládali, že snížením rychlosti z 90 na 80 km/h se ročně na francouzských okreskách sníží nehodovost, což by mělo přinést ročně úsporu 300 - 400 životů. Tedy zhruba o 8-12% snížení úmrtnosti. Co ukázala data za téměř jeden rok? Opak. Za rok 2018 zůstala nehodovost a úmrtnost na podobné úrovni jako v předchozích letech a za první 3 měsíce roku 2019 dokonce zhruba o 9% stoupla. Odborníci, kteří připravovali statistiky budoucích nehod plně dospěli platnému rčení, že "věřím pouze té statistice, kterou si sám nafalšuji".

Výsledkem je, že se francouzský stát bojí, že výsledkem zvýšeného poštu nehod budou žaloby na vládu, po které budou chtít dotčení za změnu legislativy a její následky odškodnění. Většina francouzských krajů je pro opětovné zvýšení rychlosti a tak jim francouzská vláda dala v tomto volnou ruku, Navrácení devadesátek je tedy v kompetenci měst a obcí, v jejichž katastru se silnice nacházejí, což tyto kraje velmi vítají. Už ne s takovou libostí přijímají  zodpovědnost za kroky vlády, protože ta chce budoucí právní spory s poškozenými alibisticky přenést na samosprávy krajů, ve kterých se nehody staly. Samotné samosprávy totiž proti zákonu protestovaly, protestovaly i takzvané Žluté vesty a dokonce i sami policisté, kteří se dle jistých dokumentů podíleli na podpalování rychlostních radarů instalovaných po zvýšení příjmu veřejných financí.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Mimo většího počtu usmrcených by mohlo přeznačení všech 400 tis. kilometrů dotčených silnic stát v přepočtu čtvrt miliardy korun. Stejně tak jako stálo čtvrt miliardy korun přeznačení z 90 na 80. Tuhle vizitku si nynější francouzská vláda za výlohu nedá. V letní sezóně tedy opatrně, protože by se v různých místech země mohly objevovat odlišné značky, podle toho jak by si místní samosprávy usmyslely. někde by mohly zůstat osmdesátky, jinde by se mohlo vrátit devadesát.